Uudella kuvaustekniikalla solujen välinen interstitium eli välikudos näyttäytyi erilaisena kuin ennen. Kuva: Scientific Reports, Neil Theise, David Carr-Locke

Amerikkalaisten tutkijoiden väite uuden elimen löytymisestä saattaa osoittautua alustavien tutkimustulosten paisutteluksi.

Ryhmä amerikkalaistutkijoita tarjoaa oppikirjoihin uutta elintä. Se on nimeltään interstitium tai välikudos. Kyse on nesteen täyttämästä, solujen välisestä tilasta kudoksissa ympäri kehoa. Se on eräänlainen mikroskooppinen ontelorakenne, jota löytyy esimerkiksi ihon alta ja elimiä ympäröivästä kudoksesta.

Scientific Reports -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa 11 amerikkalaista patologia ja sisätautilääkäriä on päässyt kurkistamaan tämän välikudoksen sisään aiempaa tarkemmin. Mikroskoopin alla se on aiemmin näyttäytynyt tiheänä, kollageenisäikeistä muodostuvana seinämänä, mutta se on pikemminkin ”avoin, nesteen täyttämä valtatie”, kuvailee yksi tutkijoista, patologian professori Neil Theise LiveScience-verkkosivulla.

Välikudosta on ollut aiemmin vaikea havaita kaikessa komeudessaan, sillä kudoksista otetuista koepaloista häviää neste, kun ne siivutetaan tutkimusta varten. Niinpä tämä kudosverkosto näyttää mikroskoopin alla kuivalta seinämältä, Theise selittää.

Tutkijat näkivät nyt välikudoksen nestetäytteiset ontelot tarkastelemalla elävän ihmisen sappitiehyiden kudoksia uudella tekniikalla, jolla pystytään saamaan millimetrin tuhannesosan tarkkoja kuvia elävästä kudoksesta.

Nähtävästi siis normaalitilassa välikudoksen ontelot ovat laajentuneet ja täynnä kudosnestettä. Kyse on vain kymmenien mikrometrien kokoisista rakenteista. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa.

Millä perusteella kyse olisi sitten uudesta elimestä?

Theise esittää, että välikudos toimisi eräänlaisena verkostona veri- ja imusuoniston välissä ja voisi esimerkiksi selittää sen, miksi tietyt syövät pääsevät leviämään imusolmukkeisiin. Kenties syöpäsolut kulkeutuvat joissain tapauksissa tämän välikudoksen nesteen kautta ja muodostavat etäpesäkkeitä.

Toisekseen Theise uumoilee, että välikudos toimisi jonkinlaisena ”suojatyynynä” muille kudoksille.

”Tämä on suurempi kuin iho”, Theise kommentoi uutiskanava CNN:lle.

”Arvioisin, että 20 prosenttia kehon tilavuudesta on välikudoksessa, mikä vastaisi kymmentä litraa nestettä nuorella aikuisella.”

Tästä ei ole vielä mitään näyttöä. Väite uuden elimen löytämisestä on kuitenkin varma tapa saada uusi tutkimustulos otsikoihin. Tutkimus on viikossa saanut valtavasti julkisuutta, kun siihen ovat tarttuneet paitsi suuret uutiskanavat, myös useat tiedesivustot.

”Taitavia kirjoittajia ja markkinoijia”, toteaa kehitysbiologian professori Hannu Sariola Helsingin yliopistosta.

”Minun on vaikea yhtyä kirjoittajien näkemykseen, että interstitium olisi elimeen rinnastettava kudos”, Sariola sanoo.

Anatomian professori Matti Airaksinen Helsingin yliopistosta tyrmää koko tutkimuksen.

”Artikkelissa esitetty ei ole mikään uusi elin eikä edes mikään uusi asia vaan elimistössä laajalti esiintyvän niin sanotun löyhän sidekudoksen yleisin muoto. Mielestäni tuloksissa on hyvin vähän mitään uutta, tärkeää tai hyödyllistä”, Airaksinen sanoo.

Kyseessä on yksittäinen tutkimus, jossa jo aiemmin tunnettu kudosrakenne on näyttäytynyt erilaisena kuin on luultu. Siitä on pitkä matka siihen, että voitaisiin sanoa tällä välikudoksella olevan jokin suuri tehtävä kehossa tai että se olisi jopa ihoa suurempi yhtenäinen elin.

”Tutkimuksessa ja varsinkin siihen viittaavissa uutisissa on paljon spekulaatiota ja väitteitä, joista ei ole näyttöä”, Airaksinen sanoo.