Ihmisperäisiä alkion kantasoluja viljelmässä. Näistä saa kasvatetuksi kaikkia elimistön soluja. (Wikimedia Commons, Creative Commons, Nissim Benvenisty)

Läpimurto voi auttaa tuottamaan ihmiselle varaosia.

Alkion kantasoluja voi monistaa viljelmässä, ja niistä saa sopivasti säätelemällä tuotetuksi elimistön kaikkia soluja. Viime vuosina tutkijat ovat harjoitelleet elinten ja kudosten kokoamista eläinten tällaisista soluista. Nyt osoitettiin ensi kertaa, että myös ihmisperäiset alkion kantasolut kestävät kolmiulotteisen kudoksen rakentamisen suihkuttamalla solut 3D-tulostimella. Skotlantilaisten tutkijoiden saavutuksen julkaisi Biofabrication-lehti.

Printteri suihkuttaa solut ilmanpaineen avulla halutuiksi muodoiksi, joihin tulevia solumääriä säädellään muuttamalla suihkutuspainetta, suihkutusaukon kokoa ja aukon aukioloaikaa.

Nyt julkaistut kokeet osoittivat, että ihmisen alkiokantasoluista riittävän iso osa säilyy röykytyksessä hengissä ja, mikä tärkeintä, eloonjääneet säilyttävät kykynsä tuottaa erityyppisiä soluja.

Ensi vaiheessa menetelmällä pyritään rakentamaan soluista ihmiselimiä vastaavia kudosviljelmiä, jotka korvaisivat eläinkokeita lääketutkimuksissa ja myrkyllisyystesteissä. Pitkän tähtäimen tavoitteena on oppia tuottamaan ihmisille uusia elimiä näiden omista soluista, jolloin elinten saatavuus- ja hylkimisongelmat jäisivät historiaan.

Kunnianhimoisille tavoitteille antaa uskottavuutta se, että tutkimuksissa on mukana paitsi edinburghilainen Heriot-Watt-yliopisto myös kantasolutekniikkayritys Roslin Cellab, Roslin-instituutin perillinen. Edinburghin yliopistoon kuuluva instituutti on solutekniikoiden pioneeripaikka, jossa muun muassa 1990-luvulla tuotettiin kuuluisa kloonilammas Dolly. Se oli kaikkien aikojen ensimmäinen aikuisen eläimen solusta kloonattu nisäkäs.

Eliöt voivat itsekin silputa muovipussin mereen