Dna:han syntyy "neloiskierre", kun dna-juosteen pätkä kääntyy edestakaiseksi silmukaksi.

Sillä saattaisi saada syöpäsolut lukkoon.

Dna:n kaksi rinnakkaista juostetta esiintyvät tavallisesti kaksoiskierteenä, mutta toisinaan syntyy paikoittain neloiskierteitä. Niitä löytyy ihmisenkin soluista etenkin tietyissä solunjakautumisen vaiheissa, raportoivat brittiläisen Cambridgen yliopiston tutkijat Nature Chemistry -lehdessä.

Neloiskierteitä tiedettiin voivan muodostua dna-jaksoihin, joissa on dna:n neljästä emäksestä erityisen runsaasti guaniinia (G). Siksi neloiskierteitä nimitetään G-nelikerroiksi (G-quadruplex). Tämä oli ensimmäinen kerta, kun niiden esiintyminen varmistettiin elävistä ihmisen soluista.

Löydön myötä kiikarissa on uusi puolustus syöpää vastaan. Jotta dna voisi kahdentua solunjakautumisen aikana, neloiskierteiden pitää purkautua. Syöpäsolut ovat vaarallisia juuri holtittoman jakautumisensa takia, ja tutkijat arvelevat, että jakautumista voisi estää jos neloiskierteiden purkautumisen estäisi niihin sitoutuvillä lääkeaineilla. Tällöin syöpäsolujen dna ikään kuin pysyisi solmussa.

Neloiskierteen solmun lukitseminen ja syöpäsolujen lannistaminen sillä tavoin onkin tutkimuslinjan seuraavana tavoitteena.