Luonnonvalinta voi viilata geenejämme jo parissa sukupolvessa, totesi kanadalais-brittiläinen tutkijaryhmä.

Väitteet, että kulttuurin ja teknologian kehitys on vähentänyt luonnonvalinnan voimaa, ovat tuoreen tutkimuksen mukaan vailla pohjaa. Ihmisten evoluutio jatkuu ja geneettiset muutokset ovat mahdollisia kahden sukupolven välillä, raportoi kanadalais-brittiläinen tutkijaryhmä Pnasissa.

Emmanuel Milot Quebecin yliopistosta kollegoineen tutki ranskalais-kanadalaista Ile aux Coudresin  saaren esiteollista väestöä. Luupin alla olivat naiset, jotka avioituivat 1799-1940. Tarkat kirkonkirjat paljastivat paitsi avioliitot, myös synnytykset ja kuolemat. Tutkijat huomasivat, että naiset tulivat ajan mittaan äideiksi yhä nuorempina. Ensisynnyttäjien keski-ikä nuortui tutkittuna aikana 26 vuodesta 22:een.

Tutkijoiden mukaan luonnonvalinta suosii tällaista muutosta, koska varhaisen lisääntymisen otaksutaan suurentavan perhekokoa ja parantavan kelpoisuutta. Tilastolliset analyysit osoittivat, että ensisynnytysikä oli vahvasti perinnöllistä ja tosiaan vaikutti kelpoisuuteen. Tämä tuki tutkijoiden hypoteesia, jonka mukaan ilmiö heijastaa luonnonvalinnan aikaansaamia geneettisiä muutoksia.

Milot ryhmineen sanoo mikroevolutiivisten  muutosten näkyvän jo muutamassa sukupolvessa, joten ne pitäisi ottaa huomioon väestöennusteisiin nojaavissa poliittisissa päätöksissä.