Antroposeeni alkoi 1950-luvulla, kun valjastimme ydinvoiman käyttöömme. Kuvassa ydinvoimala Doelissa Belgiassa. Kuva: Francois Lenoir / Reuters

Näyttö ihmisen vaikutuksesta Maapalloon on niin vahva, että antroposeeni-aikakausi olisi syytä virallistaa, totesi kansainvälinen geotieteilijäryhmä.

Ihminen on myllertänyt Maata niin voimallisesti, että osa tutkijoista on ollut jo pitkään sitä mieltä, että elämme “ihmisen aikakautta” eli antroposeenia.

Virallisen geologisen ajanlaskun mukaan meneillään on kuitenkin holoseeni, joka alkoi viime jääkaudesta 11 500 vuotta sitten.

Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä raportoi Sciencessa, että näyttö antroposeenin puolesta on niin vahvaa, että epookki pitäisi tunnustaa vaihtuneeksi.

”Ihmiset ovat vaikuttaneet ympäristöön kauan, mutta viime aikoina sellaisten uusien materiaalien kuin betoni ja muovi käyttö on levinnyt pikavauhtia maailmanlaajuisesti, mikä näkyy selkeästi sedimenttikerrostumissa”, Colin Waters Britannian geologisesta tutkimuskeskuksesta täsmentää tutkimustiedotteessa.

Juuri maankuoren kerrostumien erittely on olennainen osa geologisten ajanjaksojen jaottelua.

Myös lannoitteiden ja kasvimyrkkyjen runsas typpi ja fosfori, fossiilisten polttoaineiden lentotuhka ja radioaktiiviset laskeumat ovat taltioituneet sedimentteihin ja kielivät antroposeenistä tulevillekin polville.

Niin ikään rannikoiden laajamittaista muovailua sekä lajien hävittämistä voidaan käyttää hamassa tulevaisuudessa merkkeinä ihmisen aikakaudesta, tutkimuksessa todetaan.

Antroposeenin alku on vielä määrityksen alla, mutta tutkijat ounastelevat sen osuvan 1950-lukuun, jolloin valjastimme ydinvoiman käyttöömme.