Ihmisen perimään sopii hurjasti bittitietoa. Dna-nauhan emäpareissa on yli kolme miljardia emäsparia. Kirjoitettuna ne veisivät tilaa sadan tuhatsivuisen kirjan verran. Kuva Wellcome Collectionin tiloista Lontoossa. KUVA: wikimedia commons

Grammaan dna:ta sopisi koko Google.

Ihmisen perimään eli dna-nauhaan pystyy säilömään valtavan määrän dataa. Yhteen grammaan dna:ta mahtuisi koko Google tai Facebook.

Teoreettisesti laskettuna gramma dna:ta voisi sisältää 455 eksatavua eli triljoonaa tavua dataa. Eksa tarkoittaa triljoonakertaista, eli siinä on ykkösen perässä 18 nollaa.

Esimerkiksi kapseloinnilla käsitelty dna-data voisi kestää jopa tuhansia vuosia, väittää dna-tallennusta ryhmineen kehittävä Robert Grass Zürichin kansallisesta teknologiainstituutista.

Informaation voi koodata nollana esimerkiksi dna-nauhan emäksiin A ja C. Ykköstä vastaisi data näiden emästen vastinpareissa dna-nauhassa, eli emäksissä G ja T.

Grass kokeili säilöä dna-muistiin Sveitsin liitovaltion kantonien peruskirjan vuodelta 1291 ja Arkhimedeen käsikirjoitusten kreikkalaisen version 1000-luvulta.

Hän säilytti tallennettua dna-dataa viikon ajan 60, 65 ja 70 asteen lämmössä. Tällä mallinnettiin sitä, että teksti ikääntyy. Tekstit säilyivät dna:ssa hyvin.

Koetekstit veivät muistia yhteensä 83 kilotavua. Tuon määrän tallennus dna-datana maksoi kuitenkin pitkälti yli tuhat euroa, eli dna-tallennus on vielä liian kallista. Esimerkiksi Wikipedian tallentaminen dna-nauhaan maksaisi miljardeja euroja.

Grass arvioi, että data voisi säilyä dna:ssa ainakin 2 000 vuotta, jos lämpötila olisi pysyvästi kymmenen lämpöastetta.

Grassin ryhmän haave on tallentaa joskus ihmiskunnan tietoa paljon pitempään. Yksi paikka voisi olla esimerkiksi kansainvälinen siemenpankki, joka on jo perustettu luolastoon Huippuvuorille. Siellä dna-data voisi säilyä 18 asteen pakkasessa tuhansia, jopa miljoonia vuosia.

Grass perustelee hankettaan historiantajulla. Nykyisiin käsityksiimme esimerkiksi keskiajasta vaikuttaa se, mitä tietoa sieltä on säilynyt tähän päivään, Grass sanoo.

Olisikin tärkeää, että tarjoaisimme ajastamme suhteellisen neutraalia tietoa, kun varastoimme sitä tuleville sukupolville, Grass sanoo.

Dna-tallennuksesta kertoi tiedelehti New Scientist.

Ihmisen perimä eli dna-nauha tallentaisi hurjasti dataa

Ihme että tästä ei ole syntynyt keskustelua. No, ainakin biologinen muisti on kehitteillä. Tuolta pohjalta kun vielä ruvetaan ymmärtämään paremmin niitä asioita mitä elämämme aikana tallentuu genomiin niin vot. Ensimmäiset askeleet täytyy aina ottaa.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski