Bakteereissamme on 360 kertaa enemmän geenejä kuin itsellämme.

Ihmisessä on triljoonia mikrobeja  - niitä on meissä kymmenen kertaa enemmän kuin soluja. Ne ovat kuitenkin niin pieniä, että ne muodostavat vain 1-3 prosenttia kehonpainosta.

Human Microbiome -projekti (HMP) kartoitti lähes 80 tutkimusinstituutin voimin ihmisen mikrobistoa viiden vuoden ajan ja sai selville, että meitä asuttaa yli 10 000 pieneliölajia. Tutkijat uskovat, että terveen aikuisen mikro-organismeista on jäljitetty nyt 81-99 prosenttia.

Mikrobistossamme on tutkijoiden arvioiden mukaan noin kahdeksan miljoonaa proteiineja koodaavaa geeniä eli 360 kertaa enemmän kuin omassa genomissamme.

Mikrobisto on olennainen ihmisen selviytymiselle. Esimerkiksi suolistobakteerien geenit mahdollistavat sen, että  pystymme sulattamaan ruokaa ja imemään ravinteita, joita emme muuten kykenisi hyödyntämään.

"Ihmisillä ei ole kaikkia entsyymejä, joita ruokavaliomme edellyttää", tutkija Lita Proctor sanoo. Lisäksi mikrobit tuottavat terveyttä edistäviä yhdisteitä, joita genomimme ei itse tuota.

Ihmisen normaalia mikrobistoa tutkittiin 242 aikuisesta. Näytteitä otettiin suusta, nenästä ja ihon eri kohdista. Lisäksi analysoitiin ulostenäytteitä.

Kävi ilmi, että ihmisten mikrobisto vaihtelee sekä runsaudeltaan että lajistoltaan. Eri kehonosien mikro-organismit ovat yhtä erilaisia kuin Amazonissa ja Saharassa, mutta samaa paikkaa voivat eri ihmisillä asuttaa eri bakteeriyhdistelmät tai niissä on samoja bakteereita, mutta eri määrä.

Tutkimushankkeen 14 artikkelia julkaistaan samanaikaisesti useassa Naturen ja PLoSin julkaisuissa. Löydät kokoelman täältä.

Lisää ihmisen bakteeriston merkityksestä voit lukea Tiede-lehden artikkelista.

Nimipäivä oli pitkään tärkein henkilökohtainen merkkipäivä.

Tiedätkö, milloin sinulla on nimipäivä? Toisin kun monessa muussa maailman maassa, vastauksesi on todennäköisesti kyllä. Liekö edes suomalaista, joka ei tietäisi.

Entä panitko merkille, että eilen alkoi naistenviikko? Monet panivat – muutkin kuin ne yli 600 000 naista, joiden nimipäivä osuu 18.7.–24.7. sijoittuvaan viikkoon.

Meillä muistetaan naistenviikko sen peruina, että ennen sääkarttoja ja taloussivujen pörssianalyysejä suomalaiset yrittivät ennakoida elämäänsä enteistä.

Naisten viikolla selvisivät sadot ja sateet.

Joka ei ole Marketan aikana heinässä, se ei korjaa heiniä.
Jos ei Kristiinan päivänä ole pavussa kukkaa, saa päästää siat papumaahan.
Jos on poudat, varokaa ämmäviikkoa. Kyllä ämmät kastelee.
Kun Matleenan päivänä sataa, sataa Pertun päivään asti.

Vietto alkoi 1700-luvulla

Naistenviikon juuren muodostavat kahden pyhimyksen, Maria Magdalenan ja Kristinan, keskiaikaiset muistopäivät.

Katolisen kirkon pyhimyskalenterista lähti aikoinaan koko ajatus nimille omistetuista päivistä. Pyhimysten päivät alkoivat muuntua nimipäiviksi, kun kirkon jäsenet ryhtyivät nimeämään lapsiaan pyhimysten mukaan.

Yhteys pyhimyksiin höllentyi, kun Martin Luther käynnisti Saksassa uskonnollisen reformaation. Se hylkäsi pyhimysten palvonnan ja korvasi pyhimyskalenterit evankelisilla kalentereilla, joihin merkittiin nimipäiviä myös suosituille kansannimille.

Suomeen tämä maallinen nimipäiväperinne saapui Ruotsin kautta 1700-luvulla. Tavan omaksuivat ensin – niin kuin tuolloin uudet muotivillitykset yleensä – säätyläiset, mutta seuraavalla vuosisadalla nimipäiviä vietettiin jo koko maassa.

Perinteen yleistymistä edisti täkäläinen nimipäiväkalenteri, jota päivitettiin vastaamaan suomalaisten tosiasiallista nimistöä.

Maassa, jossa kaikki eivät vielä satakaan vuotta sitten tienneet toistensa syntymäpäiviä, eivät aina omaansakaan, almanakkaan merkityt nimipäivät antoivat mahdollisuuden toivottaa sukulaisille ja ystäville vuosittain lisää onnellisia elonpäiviä.

Näin Suomesta tuli nimipäivien vieton kärkimaita – ja sellainen maamme on yhä. Meidän lisäksemme maallisia nimipäiviä viettävät innokkaasti lähinnä ruotsalaiset, tšekit ja latvialaiset.

Kalenterit tukevat edelleen

Nimipäiväperinteen säilymistä ovat tukeneet uudet nimipäiväkalenterit, joilla on haluttu varmistaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus viettää nimipäivää.

Suomenruotsalaiset saivat omansa vuonna 1929. Inarinsaamelaisten kalenteria on julkaistu vuodesta 1996, ja ensimmäinen pohjoissaamelaisten kalenteri ilmestyi 1997.

Luonnollisesti myös ortodokseilla on kalenteri. He juhlivat nimipäivää oman nimikkopyhänsä päivänä.

Nykyään jopa 84 prosenttia suomalaisista pystyy viettämään nimipäivää suomenkielisen nimipäiväkalenterin mukaan.

Jos nimeään etsii lisäksi suomenruotsalaisesta, ortodoksisesta tai saamelaisesta kalenterista, nousee luku yli 90 prosenttiin, arvioi nimistöntutkimuksen dosentti Minna Saarelma-Paukkala, joka Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtajana hoitaa suomenkielistä nimipäiväkalenteria.

Tiede-lehdessä 8/2018 on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Johanna Junttila  kertoo nimipäiväperinteen synnystä ja nimipäivien perinteisistä viettotavoista. Nykyiset someviestit ja pullakahvit työpaikalla ovat kalpea aavistus alkuperäisistä menoista. Ennen päivänsankari sai nimipäiväpuun ja olkiheilan sänkyyn.