Kantasolut voi muuttaa muuksi.

Läpimurto on tärkeä askel kohti aivosairauksien siirrehoitoja.

Ihmisen sikiön kantasoluista johdetut neuronit on saatu toimimaan elävän hiiren aivoissa.

Jo aiemmin kantasoluperäisillä neuronisiirteillä on pystytty lievittämään aivorappeuman oireita hiirillä, mutta nyt Wisconsinin yliopiston tutkijat osoittivat, että siirre todellakin kytkeytyy olemassa oleviin hermoverkkoihin.

Tutkija Jason Weick työtovereineen siirsi laboratoriossa kasvattamansa neuronit hiiren hippokampukseen eli aivojen osaan, jolla on keskeinen osuus muistamisessa ja tilan hahmottamisessa. Solujen kyky luoda hermoyhteyksiä havaittiin elävästä kudoksesta, joka oli otettu siirteen saaneilta eläimiltä.

Ihmisperäiset neuronit omaksuivat myös kyvyn laueta yhtäaikaisesti, mikä on merkki useiden aivosolujen keskinäisestä viestimisestä. Ihmissolut saattoivat siten muuttaa hiiren oman hermoverkon toimintaa.

Tutkijat käyttivät hyödykseen optogenetikkaa, jossa neuroneja aktivoitiin sähkön sijasta valolla. Näin saatettiin aktivoida pelkästään siirrettyjä soluja kudoksen ulkopuolelta.

Tutkimustulos voi tulevaisuudessa auttaa hoitamaan Parkinsonin ja Alzheimerin tautia sekä aivohalvausta ja epilepsiaa.