Ihmisen tekemien rakennelmien ja tavaroiden kokonaismassa on nyt laskettu. Kuva: Teppo Moisio

Teknosfääriin luetaan kaikki ihmisen tuottamat rakenteet maapallolla, kaatopaikkoja myöten.

Jos kaikki ihmisen aikaansaamat esineet ja rakennelmat levitettäisiin tasaisesti planeettamme pinnalle, roinaa kertyisi yli 50 kiloa neliömetriä kohden. Näin laski suuri kansainvälinen tutkimusryhmä.

Yhteensä ihmisen tuotokset painavat arvion mukaan 30 biljoonaa (miljoona miljoonaa) tonnia. Tutkijat kutsuvat tätä tavaramassaa teknosfääriksi.

”Se käsittää kaikki lukuisat rakenteet, jotka ihmiset ovat rakentaneet planeetalle pysyäkseen hengissä: talot, tehtaat, maatilat, kaivokset, tiet, lentokentät, satamat, tietokonejärjestelmät ja jätteetkin”, selittää tutkijajoukkoa johtanut professori Jan Zalasiewicz brittiläisen Leicesterin yliopiston geologian laitokselta tiedotteessa.

Ryhmä julkaisi laskelmansa The Anthropocene Review -tiedelehdessä. Tutkimusartikkeli valottaa, kuinka voimakkaasti ihminen on muuttanut Maata.

Teknosfääri on sanana sukua biosfäärille, joka tarkoittaa maapallon elämää sisältäviä osia. Tutkijoiden mukaan ihmisen tuottaman teknosfäärin voidaan hyvällä syyllä sanoa osin loisivan biosfäärissä.

”Biosfääriin verrattuna se on merkittävästi huonompi kierrättämään omia materiaalejaan, kuten kasvavat kaatopaikkamme osoittavat. Tämä voi olla este sen myöhemmälle menestykselle – tai pysäyttää sen täysin”, Zalasiewicz selittää.

Teknosfäärin vaikutukset ulottuvat laajemmalle kuin sen laskettuun massaan.

”Sen ansiosta olemme pystyneet tuottamaan valtavan kirjon erilaisia materiaalisia esineitä yksinkertaisista työkaluista ja kolikoista kuulakärkikyniin, kirjoihin ja cd-levyihin sekä kaikkein hienostuneimpiin tietokoneisiin ja älypuhelimiin”, selostaa Zalasiewiczin työtoveri Colin Waters.

Hautautuessaan maakerroksiin nämä esineet voivat säilyä kauas tulevaisuuteen teknofossiileina. Ne voivat aikanaan auttaa luonnehtimaan ja ajoittamaan antroposeeniksi kutsuttua geologista aikakautta, jolloin ihmisen toimet alkoivat muokata luontoa geologian keinoin havaittavassa mitassa.

Ihmisen tuottamia teknofossiileita on tutkijoiden arvion mukaan todennäköisesti ainakin miljardi erilaista.

Teoriassa tulevaisuuden geologeille voi jäädä meidän aikakaudestamme runsaampi kirjo teknosfäärissä syntyneitä teknofossiileita kuin perinteisiä, biosfääristä peräisin olevia fossiileita. Arviot maapallon tämänhetkisestä eliömäärästä kun pyörivät vain miljoonissa.

Windspeed

Japanilaiset väittää, että merten syvänteissä on jopa 1 kilometrin verran ihmisperäistä jätettä ja laskujokien ja ojien tuomaa humusta.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault