Millimetrin mittainen olio kivettyi kalkkikiveen noin 540 miljoonaa vuotta sitten. Kuva: S Conway Morris / Jian Han

Puoli miljardia vuotta sitten eläneellä olennolla ei ollut edes peräaukkoa.

Tutkijat ovat löytäneet keskisestä Kiinasta fossiilin, jonka he uskovat edustavan ihmisen varhaisinta tähän asti tunnettua esi-isää.

Millin mittainen olio kuoli ja kivettyi kalkkikiveen arviolta 540 miljoonaa vuotta sitten.

Olio on soikea ja suurisuinen, ja säkkimäisen muotonsa vuoksi tutkijat antoivat sille nimen Saccorhytus.

Mikäli tutkijoiden Nature-tiedelehdessä esittelemät päätelmät pitävät paikkansa, se on vanhin tunnettu jälkisuisiin kuuluva eläin.

Jälkisuisilla tarkoitetaan eläinkunnan yläjaksoa, johon kuuluvat muun muassa meidän edustamamme pääjakso selkäjänteiset sekä piikkinahkaiset, joka käsittää esimerkiksi meritähdet, -siilit ja -makkarat.

Nyt löydetty Saccorhytus on siis ihmisten, merimakkaroiden ja lukuisten muiden eläinten varhaisin koskaan löydetty yhteinen esimuoto.

Ikivanhoja jälkisuisten fossiileja on toki kaivettu esiin ennenkin, mutta vanhimmat niistä ovat olleet vain 510–520 miljoonan vuoden ikäisiä.

Tuossa vaiheessa niiden joukko oli jo alkanut eriytyä varhaisiin selkärankaisiin, vaippaeläimiin ja esiselkäjänteisiin.

Siksi tutkijoiden on ollut vaikea kuvitella, miltä niiden varhaisempi yhteinen kantaisä tai -äiti on näyttänyt.

Selvisi, että otuksella oli mitä todennäköisimmin ohut joustava iho ja sen alla lihaksia, joiden avulla se pystyi liikkumaan kiemurtelemalla.

Suurella suullaan se nielaisi ruoaksi kelpaavia kappaleita ja mahdollisesti jopa toisia eläimiä.

Tutkijat päättelevät, että itsekin pientä hiekanjyvää muistuttava Saccorhytus eli meren pohjassa hiekan seassa. Nyt tuolloinen merenpohja on puristunut kalkkikiveksi.

”Löytääksemme fossiilit meidän täytyi prosessoida valtavia määriä kalkkikiveä, arviolta kolme tonnia”, selittää tutkimustiedotteessa tohtori Jian Han yhdysvaltalaisesta Northwestin yliopistosta.

Otukselta ei löydetty peräaukkoa perinpohjaisista tutkimuksista huolimatta. Anus puolestaan on yksi kaikkia jälkisuisia yhdistävä piirre.

”Jos näin todella oli, kaikki jäte olisi Saccorhytuksella yksinkertaisesti kulkenut takaisin ulos suun kautta, mikä meidän näkökulmastamme kuulostaa aika luotaantyöntävältä”, pohtii tiedotteessa Cambridgen yliopiston evolutiivisen paleobiologian professori Conway Morris.

Peräaukon puutteesta huolimatta Saccorhytuksesta tunnistettiin jälkisuisille tyypillisiä piirteitä, joten tutkijat rohkenivat pitää sitä jälkisuisten varhaisena esimuotona.

Sama tutkimusryhmän aiemmin tunnistamiin fossiileihin kuuluvat muun muassa varhaisin tunnettu kala ja muita ikivanhoja jälkisuisten jäänteitä.

John Carter

Kreationistit ovat arsesta ja aina väärässä. Se kantaisä oli yksisoluinen eliö, jota lähimmäksi pääsee nykymaailmassa tietyt levät.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein