Ihosoluista uudelleen ohjelmoituja sykkiviä sydänlihassoluja. Kuva: Haixia Wang/Gladstone Institutes

Uudelleen ohjelmoinnilla onnistuttiin tuottamaan sykkiviä sydämen soluja.

Tutkijat ovat onnistuneet tuottamaan ihosoluista sydänlihassoluja, joita ei käytännössä erota alkuperäisistä. Näyttää siltä, että uudella menetelmällä voitaisiin tuottaa uutta kudosta infarktissa tuhoutuneen sydänkudoksen tilalle. Aiemmin solujen uudelleen ohjelmointi ei ole onnistunut näin hyvin.

Yleensä kokeissa on pyritty vaikuttamaan soluihin useiden geenitekijöiden kautta. Kalifornian yliopiston Gladstone-instituutin ryhmä käytti nyt vain yhtä geenitekijää ja sen lisäksi valikoitua molekyyliseosta.

Sydänsairaudet ovat maailman yleisimpiä kuolinsyitä. Kehittyneiden hoitojen ansiosta yhä useampi selviää hengissä sydäninfarktista, mutta sydänkudokseen jää usein pysyviä vaurioita, joiden vuoksi sydän toimii vajavaisesti. Vaurioita voisi mahdollisesti korjata muista soluista kasvatetulla kudoksella.

Tutkimuksen julkaisi Cell Reports.