Viisivuotiaan atooppinen ihottuma. Kuva: <A HREF=http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Atopic_dermatitis_child.JPG>Wikimedia Commons</A>
Viisivuotiaan atooppinen ihottuma. Kuva: Wikimedia Commons

"Atooppinen marssi" ihottumasta astmaan voidaan ehkä pysäyttää.

Monet allergisesta ihottumasta kärsivät lapset saavat kuukausia tai jopa vuosia myöhemmin astman. Tutkijat kutsuvat tätä allergisen reagointitavan kehitystä "atooppiseksi marssiksi".

Washingtonin yliopiston tutkijat St. Louisissa ovat löytäneet atooppisen marssin mahdollisen selitysmekanismin. He huomasivat, että vaurioituva iho erittää ainetta, joka kulkeutuu verenkierrossa muihin kudoksiin ja aiheuttaa astmaoireita allergeeneille altistetuille laboratoriohiirille.

PLoS Biology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ihottuman varhainen hoito ja sitä aiheuttavan aineen välttäminen voivat estää astman kehittymisen lapsille, joilla on jo ihottuma.

Vakavasta allergisesta ihottumasta kärsivistä lapsista 50-70 prosentille kehittyy astma. Koko väestössä astma on paljon harvinaisempi: se on Yhdysvalloissa 9 prosentilla lapsista ja 7 prosentilla aikuisista. Atooppinen ihottuma on 17 prosentilla lapsista.

Lääkärit ja tutkijat ovat päätyneet erilaisiin teorioihin siitä, miksi ihottuma on yhteydessä astmaan. Onko joillakin ihmisillä immuunijärjestelmän häiriö, joka saa ylireagoimaan allergeeneihin, jotka ovat kontaktissa ihoon ja hengitysteihin? Vai onko heillä päinvastoin vikoja ihossa ja hengitysteissä, jotka johtavat liioiteltuun immuunivasteeseen?

Ihotautiprofessori Raphael Kopanin nyt tekemän löydön mukaan ongelma alkaa vaurioituvasta ihosta. Tutkijat huomasivat, että rikkoutuneen ihon solut erittävät TSLP:tä, ainetta joka voi aiheuttaa voimakkaan immuunivasteen.

Kun TSLP kulkeutuu verenkierrossa keuhkoihin, se aiheuttaa astmalle tyypillisen yliherkkyyden.

Tutkijat käyttivät hiiriä, joille tuotettu geenivirhe aiheutti ihoon ekseeman kaltaisia vaurioita, joiden kohdalla iho paksuni ja tulehtui. Rikkoutunut iho eritti TSLP:tä osana hälytysjärjestelmää, joka varoittaa elimistöä siitä, että sen fyysinen suojamuuri toimii heikosti. Sen tarkoitus on aktivoida immuunijärjestelmä ulkoisia hyökkääjiä vastaan.

Tutkijat arvelivat, että muut fyysiset suojamuurit, kuten keuhkot, ymmärtävät tämän hälytyksen. Siksi he kokeilivat, mitä tapahtuu, kun ihovaurioiset hiiret vetivät henkeensä allergeenia. He huomasivat, että keuhkot reagoivat voimakkaasti. Hiirien hengitys vaikeutui ja keuhkoputket supistuivat ja tulehtuivat.

"Olemme innostuneita, koska olemme rajanneet atooppisen marssin ongelman yhteen molekyyliin", Kopan sanoi. "Olemme osoittaneet, että iho voi toimia viestivänä elimenä ja ajaa keuhkot allergiseen tulehdukseen vapauttamalla TSLP:tä. Nyt on tärkeää löytää keinoja estää ihoa tuottamasta TSLP:tä. Jos se onnistuu, linkki ihottuman ja astman välillä voidaan murtaa."

Myös astmapotilaiden keuhkot tuottavat TSLP:tä. Kopanin mukaan ihotutkimus voi auttaa löytämään keinoja vaikuttaa keuhkoissa syntyneeseen TSLP:hen. Siten voitaisiin auttaa myös potilaita, joiden astma ei ole yhteydessä ihottumaan.