Hiiritutkimus paljasti vahvan ehdokkaan ikääntymisen perusmekanismiksi.
Kuva: Wikimedia Commons
Hiiritutkimus paljasti vahvan ehdokkaan ikääntymisen perusmekanismiksi. Kuva: Wikimedia Commons

Hiiva ja nisäkäs vanhenevat samasta syystä, raportoivat yhdysvaltalaistutkijat.

Solu vanhenee, kun se menettää kykynsä säädellä geenejä. Harvardin tutkijoiden mukaan tämä pätee niin sieniin kuin ihmisiinkin, joten kyseinen mekanismi saattaa hyvinkin olla ikääntymisen perussyy.

"Havaintomme, että hiiva ja nisäkäs ikääntyvät tismalleen samalla tavoin, on yllättävä", toteaa professori David Sinclair.

Sinclair on aiemmin osoittanut, että muun muassa punaviinin sisältämä resveratroli tai vähäkalorinen ruokavalio vaikuttavat nk. sirtuiini-geeneihin ja hidastavat ikääntymistä.

Sinclair havaitsi, että tietty sirtuiini auttaa hiivaa säätelemään geenejä sekä korjaamaan dna:n vaurioita. Ajan myötä dna:n vauriot kuitenkin lisääntyvät niin, että geenien ohjailu kärsii, ja solu alkaa ikääntyä.

"Kuvittelimme, että tämä mekanismi on ominainen vain hiivalle”, Sinclair sanoo.

Oletus osoittautui kuitenkin vääräksi. Kun Philipp Oberdoerffer Sinclairin laboratoriosta testasi hiivan sirtuiinigeenin vastinetta hiirisoluissa, tulokset olivat tismalleen samat kuin Sinclairin hiivatutkimuksissa.

Ilmeni, että sirtuiinin ensisijainen tehtävä nisäkkäänkin solussa on vahtia, etteivät väärät geenit kytkeydy käyntiin. Niin ikään se auttaa korjailemaan dna-vaurioita. Kun dna:n paikkaaminen alkaa viedä liikaa aikaa, geenien vahtiminen horjuu, ja käynnistysvirheet lisääntyvät. Tämän vuoksi solu rappeutuu.

Oberdoerffer päätti kokeilla, mitä tapahtuisi, jos sirtuiinin määrää lisättäisiin. "Oletimme, että solujen virheet pysyisivät lisäsirtuiinin avulla paremmin kurissa ja vanheneminen hidastuisi", hän sanoo.

Näin kävikin. Hiirimalli paljasti, että resveratrolin avulla herätetyt ylimääräiset sirtuiinigeenin kopiot lisäsivät hiiren keskimääräistä elinikää 24-46 prosenttia.

Tutkimuksen julkaisi Cell. Pitkäikäisyydestä lisää Tiede-lehden artikkelissa.