Sudoku ratkennee syksyllä sukkelammin. Kuva: Martin Greslou/Wikimedia Commons

Eri vuodenaikoina sama ihminen voi vaikuttaa päättelytesteissä viisi vuotta ikäistään nuoremmalta tai täyttää alkavan muistisairauden kriteerit.

Iäkkäiden ihmisten aivotoiminta näyttää olevan vireimmillään alkusyksystä, osoittaa PLoS Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus. Kognitiivisten testien perusteella sama henkilö saattaa tuohon aikaan vaikuttaa jopa viisi vuotta ikäänsä nuoremmalta.

Toronton yliopiston neurologin Andrew Limin johtama ryhmä tarkasteli 3 353:n yli 60-vuotiaan koehenkilön aivotoimintaa eri vuodenaikoina. Otannassa oli mukana dementiaa ja Alzheimeria sairastavia sekä terveitä koehenkilöitä.

”Kognitiiviset kyvyt näyttivät olevan huipussaan kesän lopulla, syyspäiväntasauksen lähestyessä”, kertoo Lim New Scientist -lehdessä. Syyspäiväntasaus on tänä vuonna 23. syyskuuta.

Ero on mielenkiintoinen. Alkusyksystä tehdyssä älyllisiä toimintoja mittaavassa testissä henkilö saattaisi näyttää vuosia ikäänsä nuoremmalta. Ja jos testi tehtäisiin talvikuukausien aikana, hän saattaisi 30 prosenttia todennäköisemmin täyttää alkavan muistisairauden kriteerit.

Toistaiseksi voidaan vain spekuloida, mistä vuodenajan vaikutus juontaa. Tutkijat arvelevat, että selittävä tekijä voi löytyä valon määrästä tai lämpötilasta, tai sitten fysiologisista tekijöistä kuten D-vitamiinista tai kehon hormoneista.

Elimistössä tapahtuu geenienkin tasolla muutoksia kautta vuoden. Joiltain koehenkilöiltä oli toisessa tutkimushankkeessa otettu selkäydinnestenäytteitä. Niistä tutkijat näkivät, että myös Alzheimerin tautiin liittyvien proteiinien määrä selkäydinnesteessä vaihteli vuodenaikojen mukaan. Samalla tiettyjen geenien aktiivisuus aivoissa vaihteli.

Vuodenaikojen vaikutusta aivotoimintaan on tutkittu myös nuorilla ihmisillä. Aivotutkija Gilles Vandeville belgialaisesta Liègen yliopistosta toteutti tutkimuksen, jossa kuvattiin 28 opiskelijan aivoja, kun he suorittivat tarkkaavaisuutta ja muistia mittaavia testejä useina vuodenaikoina.

Vuodenajalla ja valoisuudella ei havaittu olevan mitään vaikutusta itse testituloksiin, mutta tietyt aivoalueet näyttivät aktivoituvan eri tavalla eri vuodenaikoina. Kesällä aktiivisuus kohosi tarkkaavaisuustestissä ja syksyllä puolestaan muistitestissä.

Robotti on lähtenyt kohti asteroidia, jonka pinta näkyy oikealla. Värikäs sumu johtuu auringon heijastuksista. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency
Tämän kuvan robotti otti asteroidin pinnalta hypyn aikana. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency
Robotti otti kuvan Hayabusa 2 -luotaimesta pian irrottuaan se kyydistä. Emoluotain näkyy oikealla ylhäällä. Kuva on epäselvä, koska robotti pyörii laskeutuessaan. Kuva: Japan Aerospace Exploration Agency

Luvassa on paitsi kuvaa myös kivinäytteitä, jotka luotain kiikuttaa takaisin Maahan.

Japanilainen avaruusluotain onnistui sujauttamaan kaksi robottia 280 miljoonan kilometrin päässä avaruutta halkovan asteroidin pinnalle.

Robotit lähettävät sieltä nyt kuvaa ja tietoja maapallolle. Pian itse luotain räjäyttää asteroidista irti näytteitä, jotka se kuljettaa takaisin maahan ensi vuonna.

Saavutusta voisi verrata siihen, että koulutettu kärpänen laskeutuisi kivääristä ammutun luodin päälle pimeässä metsässä, irrottaisi siitä palasen ja lentäisi näytepalan kanssa kotiin.

Urotyön tehnyt Hayabusa 2 on suunnilleen jääkaapin kokoinen, aurinkopaneeleilla varustettu avaruusluotain, joka laukaistiin avaruuteen Tanegashiman saarelta Japanissa joulun alla 2014.

Sen tehtävä oli ottaa kiinni noin kilometrin kokoinen Ryugu-asteroidi, tutkia sitä ja palata näytteiden kanssa Maahan.

Muuttohaukkaa tarkoittava Hayabusa lensi avaruudessa neljä vuotta, kunnes saavutti Ryugun.

Maasta laukaistu luotain linkoutui painovoiman ja äärimmäisen tarkkojen laskelmien avulla ensin samalle kiertoradalle kuin kohteena oleva asteroidi. Sitten se alkoi ottaa asteroidia hiljalleen kiinni moottoriensa avulla. Kaikki tapahtui yli sadan tuhannen kilometrin tuntinopeudella.

Luotain asettui lopulta kiertämään asteroidia parinkymmenen kilometrin etäisyydelle. Se kävi välillä lähempänä ottamassa kuvia ja mittaamassa kilometrin kokoisen kivenmurikan painovoimaa. Kärpänen oli siis saavuttanut luodin.

Perjantaina oli aika munia sen päälle. Suomen aikaa noin aamuseitsemältä Hayabusa 2 laskeutui vain 60 metrin päähän asteroidista.

Luotain pudotti sisuksistaan kaksi pientä, robottipölynimurin kokoista ja muotoista luotainta Ryugun pinnalle. Ne vaappuivat alas asteroidille kivenmurikan painovoiman vetäminä ja laskeutuivat onnistuneesti.

”Kumpikin luotaimista toimii normaalisti, ja ne ovat alkaneet tutkia Ryugun pintaa”, tiedotettiin lauantaina.

”En löydä sanoja ilmaistakseni, miten iloinen olen siitä, että pystyimme lähettämään liikkuvia luotaimia asteroidin pinnalle”, sanoo avaruusjärjestö Jaxan projektijohtaja Yuichi Tsuda järjestön verkkosivuilla.

Nämä Minerva 2 -nimiset pikkuluotaimet ottavat kuvia ja tekevät mittauksia asteroidin pinnalla. Ryugun painovoima on niin mitätön, että ne voivat liikkua pinnalla loikkien. Robotit ponnahtavat viidentoista metrin korkeuteen.

Myöhemmin Hayabusa laukaisee asteroidille kolmannenkin pikku tutkimusvälineen, ranskalaisten ja saksalaisten kehittämän Mascot-laskeutujan.

Ensi kuussa on tarkoitus kerätä näytteitä itse asteroidista. Tätä varten Hayabusaan itseensä on rakennettu systeemi, jolla asteroidia kiertävä luotain ampuu kiveen eräänlaisen kupariammuksen.

Kahden kilon painoinen ammus tekee kiveen pienen kraaterin ja irrottaa asteroidin pinnasta tomua, jota luotain imee sisäänsä asteroidia kiertäessään.

Ensi vuonna Hayabusa palaa takaisin Maahan ja tuo siis meille kivitomua tutkittavaksi satojen miljoonien kilometrien päästä. Nyt lasketut robotit jäävät asteroidin pinnalle ikiajoiksi.