Fuku, 17, etsii syöpäläisiä toveristaan. Nuori bonobo tiiraa turkkia mieluiten lähietäisyydeltä, vain 5–10 sentin päästä. Kuva: Heungjin Ryu
Ten, 45, sukii toveriaan. Ikääntynyt apina tarvitsee lähes puolen metrin etäisyyden saadakseen katseen tarkennettua syöpäläisiin. Kuva: Heungjin Ryu

Nelikymppinen joutuu katsomaan kauempaa, jotta näkee nyppiä syöpäläisiä lajitoverin turkista.

Läheisiä sukulaisiamme bonoboita vaivaa myös ikänäkö, huomattiin tuoreessa tutkimuksessa.

Ikänäkö johtuu silmän mykiön jäykistymisestä, joka vaikeuttaa katseen tarkentamista lähellä oleviin kohteisiin.

Ihmisillä lähinäön heikkenemisen huomaa usein siitä, että sanomalehteä tai kännykkää pitelevä käsi alkaa työntyä aina vain etäämmäs kasvoista. Bonoboilla ongelma näkyy samanlaisena kurotteluna, tosin ei lukiessa vaan lajitoverin turkkia sukiessa.

Tutkimus sai alkunsa, kun Kioton yliopiston kädellisinstituutin tutkija Heungjin Ryu tarkkaili kongolaisen bonobolauman vanhinta urosta, 45-vuotiasta Teniä. Se etsi syöpäläisiä nuoremmasta uroksesta Jeudista.

”Tenin piti kurottaa käsiään. Vain löytäessään jotain Jeudin vartalosta Ten tuli lähelle ja poisti löydöksen suullaan. Oli hauska seurata hänen sukimistaan”, Ryu kertoo tiedotteessa.

Tutkiakseen ilmiötä tarkemmin Ryu mittaili kollegoidensa kanssa 14 villin bonobon sukimisetäisyyttä valokuvien avulla. Apinat olivat iältään 11–45-vuotiaita.

Kävi ilmi, että sukimisetäisyys todella kasvoi 40 ikävuodesta eteenpäin.

Erään bonobon näön huonontumisesta todisti myös vanha video, jolla se istui sukiessaan lähempänä tovereitaan kuin nykyisin.

Tutkijat epäilevät, että sukimisen vaikeutumisella voi olla vaikutusta ikääntyvän apinan asemaan laumassa.

”Hämmästyimme sitä, miten samankaltainen kehitys on bonoboilla ja nykyihmisillä”, Ryu sanoo. Ikänäkö alkaa vaivata ihmisiä aivan samassa iässä.

Tästä voidaan päätellä, ettei ikänäkö ole seurausta ihmisen elämäntavoista, kuten lukemisesta ja ruutujen tuijottelusta.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Current Biology.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.