Aamuihmiset ovat jo terveysunilla. Kuva: Timo Newton-Syms, Wikimedia Commons
Aamuihmiset ovat jo terveysunilla. Kuva: Timo Newton-Syms, Wikimedia Commons

Rasvaakin kertyy enemmän iltaeläjälle.

Illanvirkuille tulee diabetes, metabolinen oireyhtymä ja lihaksia vähentävä sarkopenia herkemmin kuin aamuihmisille. Näin käy, vaikka ilta- ja aamuvirkut nukkuisivat yhtä paljon. Eteläkorealaiset tutkijat raportoivat löydöksestään Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism -lehdessä.

Tutkimukseen osallistui yli 1600 eteläkorealaista, joista 480 oli aamuihmisiä ja 95 iltavirkkuja. Loput olivat vuorokausirytmiltään ääripäiden väliltä. Osallistujat olivat 47–59 vuoden ikäisiä.

Illanvirkuilla oli mittauksissa enemmän rasvaa kehossaan ja korkeammat veren rasvapitoisuudet, vaikka he olivat yleensä nuorempia kuin aamuvirkut.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Iltapainotteisesti elävät miehet saivat herkemmin diabetekseen ja sarkopenian. Naisille iltaelo toi vatsan seudulle lisää rasvaa ja nosti metabolisen oireyhtymän riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Iltavalvominen on omiaan lyhentämään unta ja heikentämään unen laatua. Iltapainotteinen elämä yllyttää myös syömään elintoimintojen kannalta kehnoihin aikoihin, mikä edisrää metabolisen oireyhtymän kehittymistä. Oireyhtymä lisää sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen riskiä.

Vierailija

Jaa, mutta jos vain siirtää nukkumaanmenoajan aamu kuudeksi ja herää päivällä klo kaksi, niin yhtä lailla se maaginen ''8'' tunnin kestävä unijakso täyttyisi. Täytyy vain peittää ikkunat paksulla verholla, ettei valo pääse häiritsemään.

Olen vakituisessa yötyössä, jossa tämä on ainoa mahdollisuus. En silti koe, että terveyteni olisi mitenkään vaarassa.

Mutta tapanani ei olekaan syödä jatkuvasti. Viimeksi viikko sitten painoin suht reilut 65 kiloa.

Hyvää yötyössä on se, että jää päivällä aikaa tehdä mitä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla