Intialaislapsia, joiden viljelijävanhempien kerrotaan tehneen itsemurhan. Kuva: ADNAN ABIDI / Reuters

Sadonmenetykset ovat ajaneet yli 59 000 maanviljelijää riistämään itseltään hengen viime vuosikymmeninä Intiassa, yhdysvaltalainen tutkija arvioi.

Ilmaston lämpenemisestä kärsivät ensimmäisenä usein ne köyhien maiden asukkaat, joiden elanto riippuu säästä.

Näin on esimerkiksi Intiassa, jossa puolet maan työväestöstä ahertaa maataloudessa ja jopa kolmasosa työläisistä elää köyhyysrajan alapuolella.

Monsuunisateiden, helleaaltojen ja kuivuuden vaihtelu vaikuttaa suuresti viljasatoihin.

Nyt tutkimus esittää, että lämpötilojen nousu viime vuosikymmeninä on johtanut Intiassa kymmenien tuhansien maanviljelijöiden itsemurhaan, kun viljasatoja on helteen takia menetetty. Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian lehdessä Pnasissa.

Laskelmat on tehnyt yhdysvaltalaisen Berkeleyn yliopiston tutkija Tamma Carleton. Hän vertasi Intian itsemurhatilastoja vuosittaisiin satomääriin ja tarkkaan ilmastodataan vuosina 1967–2013.

Tilastoista nähdään, että kun lämpö nousee yli 20 asteeseen, jokainen yhden asteen nousu aiheuttaa keskimäärin 70 itsemurhaa. Vaikutus näkyy vain kasvukaudella, jolloin helle tuhoaa satoja.

Carleton laskee, että kolmenkymmenen vuoden aikana lämpenevä ilmasto on satojen vähenemisen takia johtanut yli 59 000 itsemurhaan Intiassa.

Kuumuuden aiheuttamat kadot lyövät läpi Intian talouden: huonot sadot nostavat viljan hintaa, imevät perheiden säästöjä ja vähentävät työpaikkoja maataloudesta.

Kurjuuden runtelemat ihmiset ajautuvat itsemurhaan. Useimmiten he ovat miehiä, perheen päitä.

Carleton huomauttaa, että hänen arvionsa itsemurhien määrästä on luultavasti alakanttiin, sillä Intiassa kuolemia ei muutenkaan aina tilastoida.

Lisäksi itsemurhan yritys oli rikoslaissa rangaistava teko vielä vuoteen 2014. Se on vähentänyt entisestään ihmisten halukkuutta ilmoittaa viranomaisille perheenjäsenen kohtalosta.

Intiassa yli 130 000 ihmistä riistää henkensä joka vuosi. Lämpenevän ilmaston osuus tästä on siis vuosittain noin seitsemän prosenttia, Carleton arvioi.

Carleton on tutkinut ilmastonmuutoksen vaikutusta maanviljelykseen ja yhteiskuntien sopeutumiseen myös aiemmassa, Science-lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan.

Ilmastonmuutos ajaa viljelijöitä itsemurhiin Intiassa

"Intiassa yli 130 000 ihmistä riistää henkensä joka vuosi." Siis väkilukuun suhteutettuna vain puolet siitä mitä Suomessa. Mikähän lie täällä surkeiden säiden osuus? Huhuu tutkijat , nyt tutkimaan! Ja onko syynä ilmastonmuutos - vai muuttumattomuus?

Toope
Liittynyt23.7.2006

Ilmastonmuutos ajaa viljelijöitä itsemurhiin Intiassa

Köyhyys, joka aiheutuu liian suurista lapsimääristä, saattaa toki selittää myös osan noista itsemurhista?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.