Sammakot torjuisivat ilmastonmuutoksen, jos voisivat.

Valtaosalta kasveista kapenee elämän vyöhyke yli puolella.

Lähes kaksi kolmesta tavallisista kasveista ja puolet eläimistä saattaa rajusti karsiutua kuluvan vuosisadan aikana ilmastonmuutoksen vuoksi. Lajit uhkaavat menettää yli puolet ilmastollisesti elinkelpoisesta tilastaan vuoteen 2080 mennessä, paljastaa brittiläisen East Anglian yliopiston tutkimus.

Tutkijat tarkastelivat kaikkiaan 50 000:ta laajalle levinnyttä ja yleistä lajia. Suurimmassa vaarassa ovat kasvit ja liskot sekä varsinkin sammakkoeläimet. Saharan eteläpuolinen Afrikka, Keski-Amerikka, Amazonin alue ja Australia kokevat ennusteen mukaan suurimmat menetykset. Myös Pohjois-Afrikan, Keski-Aasian ja Kaakkois-Euroopan lajit harvenevat merkittävästi.

Jos toimitaan nopeasti ilmastonmuutokset torjumiseksi, hävikkejä voidaan vähentää 60 prosentilla ja saadaan lajeille 40 vuotta lisää aika sopeutumiseen. Näin kävisi, jos maapallon lämmön nousu pysäytettäisiin alle kahteen asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna.

Tutkijat muistuttavat, että pienetkin menetykset kasvi- ja eläinlajeissa voivat horjuttaa ekosysteemejä. Useat aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, miten ilmastonmuutos iskee harvinaisiin ja uhanalaisiin eliöihin. Nyt vahvistui, että myös tuiki tavalliset kasvit ja eläimet ovat uhattuina.

Tutkimuksen julkaisi Nature Climate Change.