Kuva: Fao.

Tutkijat saivat selville, kuinka lintuinfluenssaviruksen pitäisi muuntua aiheuttaakseen maailmanlaajuisen epidemian.

Massachusettsin teknillisen korkeakoulun tutkijat ovat löytäneet syyn siihen, miksi vain osa influenssaviruksista tarttuu herkästi ihmisestä toiseen. Havainto auttaa ymmärtämään, kuinka esimerkiksi lintuinfluenssan täytyisi muuntua aiheuttaakseen pandemian.

Hengitysteiden solujen pintasokereita, joihin influenssavirukset voivat tarttua, on kahden muotoisia: toiset muistuttavat keilaa, toiset sateenvarjoa.

Ram Sasisekharanin johtama tutkimusryhmä huomasi, että viruksen täytyy kyetä kiinnittymään sateenvarjomolekyyliin, jotta se voisi tarttua ihmisestä toiseen. Hengitysteiden yläosien, jonne viruksen on helppo päästä, sitoutumiskohdat ovat nimittäin sateenvarjomallia.

H5-tyypin influenssat tarttuvat yleensä huonosti ihmiseen, mutta onnistuessaan ne aiheuttavat hyvin vakavan taudin, kuten H5N1-lintuinfluenssa on viime vuosina osoittanut. Nyt kun tiedetään, millainen molekyylimuutos tekee lintuinfluenssasta herkästi tarttuvan, pandemiaan voidaan varautua entistä paremmin.

Tutkimuksesta kertoi Nature Biotechnology.