Kuva: CDC

Influenssavirukset syntyvät Aasiassa. Kun tietty virustyyppi lähtee valloittamaan maailmaa, sen evoluutio pysähtyy.

Jokatalvinen influenssa-aalto tappaa satoja tuhansia ihmisiä ympäri maailman. Vuosittain uudistettava rokote antaa hyvän suojan tautia vastaan, mikäli tutkijat pystyvät sitä kehittessään ennakoimaan, mikä virustyyppi yltyy epidemiaksi.

Epidemioiden synnystä ja leviämisestä ei ole tähän asti ollut tarkkaa käsitystä. Uuden Sciencessä julkaistun tutkimuksen mukaan tärkeimmät käänteet influenssavirusten evoluutiossa tapahtuvat Itä- ja Kaakkois-Aasiassa. Juuri näiden alueiden virustilannetta on siis syytä seurata tarkkaan rokotetta kehitettäessä.

Colin Russellin johtama kansainvälinen tutkimusryhmä analysoi 13 000 kuudelta eri mantereelta vuosina 2002-2007 kerättyä Influenssa A -näytettä. He tutkivat viruksen taudinaiheuttamiskyvyn kannalta tärkeää pintaproteiinia, hemagglutiniinia ja vertailivat myös sitä koodaavan geenin emäsjärjestystä eri näytteissä.

Näytteistä selvisi, että eri virustyypit mittelevät voimiaan ensin paikallisissa ja osin päällekkäisissä epidemioissa Itä- ja Kaakkois-Aasian tropiikissa. Kun tietty virustyyppi sitten lähtee valloittamaan maailmaa, sen evoluutio pysähtyy. Noin puolen vuoden kuluttua epidemia puhkeaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ja pari kuukautta myöhemmin Etelä-Amerikassa, jossa se lopulta näivettyy.

Viruksilla on Aasiassa herkulliset olot muhia. Epidemiahuiput nimittäin seurailevat monsuunisateita ja sadekausi alkaa kullakin alueella hieman eri aikaan. Kun maantieteellisesti läheisten alueiden epidemiahuippujen välillä on rittävä viive, epidemiat pyyhkäisevät vuorotellen alueelta toiselle.