Kuva: Kuvapörssi

Insuliini estää mahtiproteiini SKN-1:n toimintaa ja heikentää näin solujen puolustusta vapaita radikaaleja vastaan.

Harvardin yliopiston yhteydessä toimivan Joslin Diabetes Centerin tutkijat löysivät uuden tavan, jolla korkea insuliinipitoisuus voi edistää vanhenemista. Tutkijoiden malliotuksella sukkulamadolla insuliini esti SKN-1-nimistä mahtiproteiinia, joka ohjaa soluille tärkeää puolustusketjua.

Jo 1990-luvulla selvisi, että insuliini estää tärkeää FOXO-proteiinia, joka säätelee solujen aineenvaihduntaa ja esimerkiksi diabeteksen ja syövän syntyä. Vähäisen insuliinipitoisuuden huomattiin sukkulamadolla tehostavan FOXO:n toimintaa ja näin parantavan solujen puolustusta hapetusstressiä vastaan.

Nyt tutkijat huomasivat, että insuliini heikentää solujen vaurioiden korjausta myös SKN-1-proteiinin kautta. SKN-1 säätelee sellaisten geenien toimintaa, jotka suojaavat elimistöä vapailta radikaaleilta ja useilta ympäristön myrkyiltä. Sen käynnistämä puolustusketju auttaa elimistöä vastustamaan vanhenemismuutoksia ja torjumaan monia sairauksia.

Havainto voi vielä joskus auttaa sairauksien ehkäisyssä, diabeteksen hoidossa ja jopa eliniän maksimoinnissa.

”Jos SKN-1-proteiinin toimintaa tehostetaan, sukkulamadot elävät pidempään”, sanoo tutkimusryhmän johtaja, professori Keith Blackwell. Hän otaksuu, että proteiinilla on vastaava rooli myös ihmisessä, vaikka meissä insuliinin vaikutukset ovatkin paljon moninaisemmat.

Tutkimuksen julkaisi Cell.