Tulehduksista tuttu välittäjäaine interleukiini-4 voi pian ilmestyä kiellettyjen dopingaineiden listalle, jos vippaskonsteihin taipuvaiset urheilijat saavat vihiä Cell -lehden äskettäin julkaisemasta tutkimuksessa. Georgian Emory -yliopiston apulaisprofessori Grace Pavlath työryhmineen on keksinyt IL-4:lle uuden tehtävän. Se kypsyttää ja kasvattaa lihassoluja - ainakin eläimillä.

Interleukiini- 4 näyttäisi olevan yksi niistä monista signaalimolekyyleistä, joita monet solut hyödyntävät erilaistuesssaan. Luustolihassoluissa IL-4:ää tarvitaan, kun esiastesolut eli myoblastit jakautuvat myosyyteiksi ja edelleen monitumaisiksi lihasputkiksi. Ilman interleukiinia solujen lopullinen toiminnallinen kypsyminen jää vajavaiseksi. Pavlath huomasi, että lihasputket, joilta puuttuu IL-4:ää tai sitä vastaanottavia reseptoreita olivat pienempiä ja niissä oli normaalia vähemmän tumia.

Dopingsovelluksia tulee mieleen useita. Signaalimolekyyliä voisi ruiskuttaa suoraan lihakseen. Toinen vaihtoehto oo siirtogeeni, joka tuottaisi soluihin enemmän IL-:ää tai lisäisi reseptorigeenin ilmentymistä.

Jo pitkään on epäilty, että immuunijärjestelmällä on tärkeä merkitys muun muassa verisuonten uudiskasvun eli angiogeneesin säätelyssä. Tulehdusreaktioissa tapahtuu verisuoniston muutoksia, esimerkiksi endoteelisolujen kiihtynyttä jakautumista ja hiussuonten uudelleen järjestymistä. Kroonisissa tulehdustiloissa htaas havaitaan hiussuonten lukumäärän ja koon kasvavan. Tietyt interleukiinit ilmeisesti aktivoivat VEGF-verisuonikasvutekijän geenin ihmisen valkosoluissa ja saavat ne tuottamaan suuria määriä VEGF:ää.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?