Pikahuumetestestejä tullimuseossa.

Rottakokeissa poikasen elimistö sai addiktiosuojan.

Kokaiinia käyttävän koiraspuolisen rotan koirapuolisiin jälkeläisiin syntyy perinnöllisiä muutoksia, jotka vähentävät poikasen huumehimoa. Vaikutus ei kuitenkaan ulottunut naaraspuolisiin poikasiin, raportoivat tutkijat Nature Neuroscience –lehdessä.

Pennsylvanian yliopiston R. Christopher Pierce työtovereineen havaitsi kokaiinia kaihtavien poikasten aivoissa muutoksia, joiden tiedetään vähentävän huumehakuisuutta. Aivoperäisen neurotrofisen tekijän eli bdnf:n toiminta vilkastui etuotsalohkon keskiosassa.

Poikasten bdnf-geenin analyysi osoitti kemiallisen muutoksen, joka lisää geenin toimintaa. Sama muutos löydettiin myös niiden isien siittiöistä. Löydökset viittaavat siihen, että muutos tapahtui kokaiinin käytön johdosta ja että se välittyi poikasille.

Rottatutkimuksen tulokset ovat vastakkaisia niille ihmisistä tehdyille havainnoille, joiden mukaan vanhempien huumeiden käyttö vain lisää riskiä, että lapsetkin jäävät koukkuun. Riippuvuuden periytymisen ymmärtämiseksi onkin osattava punnita, mikä on biologian ja mikä ympäristötekijöiden osuus tapahtumissa.