Keuruun ja Vilppulan välimaastosta on löydetty läpimitaltaan noin kymmenen kilometrin meteoriittikraatteri, joka lienee syntynyt jo yli tuhat miljoonaa vuotta sitten, tähtitieteellinen yhdistys Ursa kertoo Tähdet ja avaruus -lehden juuri ilmestynessä numerossa. Kraatterin synnytti asteroidi, jonka läpimitta oli satoja metrejä.

Kraatterin päällepäin näkyneet jäljet ovat kuluneet jo kauan sitten olemattomiin, mutta geologian harrastaja Satu Hietala huomasi maastossa kulkiessaan törmäyskraatteriin viittaavia yksityiskohtia, niin kutsuttuja pirstekartioita. Varsinkin halotutkijana tunnetun Jarmo Moilasen kanssa Hietala kartoitti aluetta sen jälkeen laajemmin, ja meteoriittiasiantuntijat Teemu Öhman (Oulun yliopisto), geologian professori Martti Lehtinen (Helsingin yliopisto) ja geofysiikan professori Lauri Pesonen (Helsingin yliopisto) varmistivat kraatteripäätelmän oikeaksi.

Suomesta on tätä ennen löydetty kymmenen meteoriittikraatteria. Koko maailmassa löytöjä on vain noin 170.