Kuva: National Academy of Sciences

Suuren koristeen kasvattaminen pienentää uroskuoriaista ja sen sukuelimiä.

Säihkyvät urheiluautotko muka eivät ole kikkelin jatke? Uusi sittiäisten kosiomenoja tarkasteleva tutkimus osoittaa, että isosarvisimmat sittiäiset maksavat pääkoristeestaan pienemmillä kiveksillä. Tutkijoiden mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun primääristen ja sekundaaristen sukupuoliominaisuuksien on osoitettu vievän energiaa toisiltaan.

Laakasittiäisten (Onthophagus) koiraat käyvät ankaraa taistelua naaraista. Koiraat mittelevät toisiaan vastaan kolistelemalla sarvia vastakkain, ja voittajat piilottavat naaraan pesäkammioon maan alle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kamppailun voittaja pääsisi yksinoikeudella parittelemaan naaraan kanssa. Samalla kun koiras pitää vahtia pesäkammion ovella, toinen koiras voi kaivautua naaraan pesäkammioon takaovesta. Tämän jälkeen kamppailu isyydestä käydään siittiöiden tasolla.

Yleisen käsityksen mukaan spermakilpailussa pärjäävät parhaiten ne yksilöt, joilla on suurimmat kivekset. Koska energia ei välttämättä riitä sekä kivesten että sarvien kasvattamiseen, hyönteinen joutuu tekemään uhrauksia. Tutkijat testasivat tätä teoriaa poistamalla Onthophagus nigriventris-laakasittiäisiltä sarviksi kehittyvät solut jo toukka-asteella. Nämä sarvettomat kuoriaiset kasvoivat suuremmiksi kuin sarvekkaat yksilöt, ja niillä oli myös suuremmat kivekset.

Tutkijat vertailivat myös 25 eri laakasittiäislajin kehitystä. heidän yllätyksekseen kaikki eivät satsanneet sarviin kivesten kustannuksella. Jos koiraan sarvi sijaitsi pään etuosassa, sille kehittyi normaalikokoiset kivekset. Jos sarvi sen sijaan kasvoi O. nigriventriksen etuselässä, se söi energiaa kivesten kehitykseltä.

Tutkimuksesta kertoi PNAS.