Ihonkasvatus auttaisi isommissa haavoissa. Kuva: Seppo Solmela

Haavan solujen uudelleenohjelmointi voi korvata plastiikkakirurgiaa.

Plastiikkakirurgia voi käydä jonain päivänä turhaksi laajojen ihovaurioiden, kuten vakavien palovammojen tai makuuhaavojen, hoidossa.

Kalifornialaisen Salk-insituutin biologit ovat kehittäneet tekniikan, jolla voi muuttaa avohaavan ruhjeisen solumössön terveiksi ihosoluiksi.

”Tieto voi auttaa myös hoitamaan vanhenemisen aiheuttamia vaivoja, koska vanhenemisessa kudoksen kyky korjata itseään on heikentynyt”, tutkimuksen pääkirjoittaja, professori Juan Carlos Izpisua Belmonte sanoo tiedotteessa.

Haavat voivat ulottua monen ihokerroksen läpi. Isot ihon haavat hoidetaan yleensä kirurgisesti siirtämällä niihin potilaan elävää ihokudosta muualta.

Kuitenkin isoihin haavoihin voi olla vaikea löytää riittävästi ihoa. Näissä tapauksissa tutkijat ovat voineet eristää potilaalta ihon kantasoluja. Niitä on kasvatettu kasvatusalustalla ja siirretty sitten takaisin potilaaseen. Tämä vaatii paljon aikaa, ja potilas voi odotellessa kuolla.

Izpisua Belmonte ja tokiolaisen Kyorinin yliopiston plastiikkakirurgian tutkija Masakazu Kurita tiesivät, että tällaisessa prosessissa tärkein asia on orvaskeden pohjalla olevan tyvikerroksen solujen siirto haavoihin. Nämä solut toimivat ihon sarveissolujen kantamuotona.

Laajoissa haavoissa monet ihokerrokset ovat tuhoutuneet eikä niissä enää ole orvaskeden tyvikerrosta jäljellä. Haavat paranevat tällöinkin, mutta haavakohtaan ei synny tervettä, normaalia ihoa. Haava lähinnä kuroutuu ja turpoaa umpeen. Tämä johtuu siitä, että paikkaustöissä eivät ole orvaskeden tyvikerroksen solut, vaan muut solut joita alueella sattuu olemaan katastrofin päätteeksi jäljellä.

Izpisua Belmonte ja Kurita pyrkivät muuttamaan nämä muut solut orvaskeden tyvikerroksen soluiksi – ja vieläpä ottamatta niitä välillä pois kehosta. Koe tehtiin hiirillä.

Jotta haavan ihosolut voisi uudelleenkouluttaa orvaskeden tyvikerroksen soluiksi, tutkijat haarukoivat sopivia molekyylejä tätä muutoskoulutusta suorittamaan.

Monen kokeen, yrityksen ja erehdyksen jälkeen tutkijat valitsivat neljä molekyyliä, jotka säätelevät sitä, mistä osista dna:n geeni-informaatiota solu ottaa komentoja vastaan.

Kun he sitten hoitivat hiiren haavoja näillä neljällä molekyylityypillä, haavoihin kasvoi tervettä ihoa 18 päivässä. Ajan oloon ihokudos laajeni ja yhdistyi ympäröivään ihoon. Näin kävi isoissakin haavoissa.

Puoli vuotta myöhemmin nämä uuden ihon solut toimivat yhä samoin kuin tavalliset terveet ihosolut.

Menetelmän turvallisuutta pitää vielä testata monella tavoin, ennen kuin tekniikalla päästään hoitamaan ihmisiä.

Tutkimuksen julkaisi Nature-lehti.