Nämä eivät matele omin voimin.

Biologinen molekyyli panee polymeeriin liikettä.

Ilman ulkoista voimaa virtaava polymeerigeeli ja itsekseen pintaa pitkin liikkuvat pisarat eivät ole taikatemppuja vaan todellisia näytteitä "aktiivisesta aineesta", josta tutkijat raportoivat Naturessa.

Itsenäinen liike on elävien olentojen piirre: kuluttamalla energiaa solut ja niiden osat pystyvät tuottamaan liikettä sisältä käsin. Nyt yhdysvaltalaisen Brandeisin yliopiston Zvonimir Dogic ja hänen työtoverinsa ovat kehittäneet polymeerigeelejä, nestekiteitä ja emulsioita, jotka matkivat tällaista itsenäistä liikettä. Temppu tehtiin käyttämällä aineiden rakenneosina biologisia molekyylejä.

Liikkuvien materiaalien pääainesosia ovat polymeerisäikeistä muodostuneet mikroputket sekä kinesiiniproteiini. Tämä valkuaisaine toimii molekyylimoottorina, joka osaa "kävellä" mikroputkia pitkin käyttäen energiakseen adenosiinitrifosfaattia eli ATP:tä.

Mikroputket ja kinesiini järjestyvät aktiivisiksi kasaumiksi ja sitten verkostoiksi, jotka virtaavat kaoottisesti. Kun aktiiviaine pannaan nestepisaraan, se saa pisaran itsenäiseen liikkeeseen.

Tutkijat pitävät mahdollisena, että liikkuvan aineen liikkumista voitaisiin myös säädellä.