Koehenkilöt testasivat tabletteja paljain silmin, valoa suodattavien oranssien lasien läpi sekä sinisessä led-valossa.
Koehenkilöt testasivat tabletteja paljain silmin, valoa suodattavien oranssien lasien läpi sekä sinisessä led-valossa.

Tablettitietokone voi vähentää melatoniinia.

Tablettitietokoneet ja muut viestintävälineet, joissa on valaistu näyttö, voivat vähentää melatoniinin  pitoisuutta ja viivästyttää nukahtamista, totesivat yhdysvaltalaisen Rensselaer –instituutin tutkijat.

Melatoniini on "pimeähormoni", joka osallistuu uni-valverytmin säätelyyn. Se on evoluutiossamme kytkeytynyt auringonvaloon, ja elimistömme reagoi edelleen melatoniiniin samaan tapaan kuin tuhansia vuosia sitten. Tästä syystä myös muunlainen valo voi häiritä vuorokausirytmiä.

Tutkijat ryhtyivät selvittämään, onko itsevalaisevilla tablettitietokoneilla jokin vaikutus melatoniinin eritykseen.  Mariana Figeuiro ryhmineen mittasi taulutietokoneista silmiin tulevaa valoa 13 käyttäjältä, jotka käyttivät laitteita pelaamiseen, elokuvien katseluun ja lukemiseen.

Kävi ilmi, että kahden tunnin altistus itsevalaisevalle näytölle voi vähentää melatoniinin määrää noin 22 prosenttia. Tämä voi viivästyttää nukahtamista, jos laitetta käyttää juuri ennen nukkumaanmenoaikaa. Toisin sanoen valo pitää sisäisen kellon valveajassa.

Koehenkilöt katselivat näyttöä joko sinisessä led-valossa tai oranssien lasien läpi. Sinisen valon tiedetään hillitsevän melatoniinin eritystä, oranssit lasit taas suodattivat sellaisen valon, joka vähentää melatoniinia.  Verrokeilla ei ollut laseja ollenkaan. Kaikki tablettitietokoneet olivat samanlaisia, ja ne säädettiin täyteen kirkkauteensa.

Jokainen koehenkilö käytti Dimesimeter-valonvoimakkuusmittaria. Ilmeni, että tabletista silmään saapuva valo vaihteli viidestä luksista 50:een, mikä näkyi melatoniinin vähenemisenä kahden tunnin käytön jälkeen.

Valon määrän vaihteluun vaikuttaa muun muassa näytön koko ja se, kuinka kaukana sitä silmistä pitää, Mariana Figeuiro tarkensi Tiede-lehdelle. Myös taustan väri vaikuttaa kirkkauteen. Esimerkiksi valkopohjaisista Word-dokumenteista ja Facebook-sivuista tulee paljon valoa.

"Suosittelemme, että laitteet säädetään himmeiksi ja niiden käyttöä vältetään ennen nukkumaanmenoaikaa".

Tutkimuksen julkaisi Applied Ergonomics.