J

Muinainen leukaluu paljasti, että jääkarhut olivat eriytyneet ruskeakarhuista omaksi lajikseen vähintään 110 000 vuotta sitten.

Dna-analyysien perusteella jääkarhut ja ruskeakarhut ovat samaa sukujuurta, mutta tutkijat eivät ole tienneet, milloin irtiotto tapahtui. Syynä on se, että jääkarhufossiilit ovat hyvin harvinaisia.

Äskettäin Huippuvuorilta löytynyt muinainen jääkarhun leukaluu toi vihdoin vastauksen asiaan. Se ajoitettiin 130 000-110 000 vuotta vanhaksi, mikä tekee siitä tähän asti vanhimman jääkarhufossiilin.

Tutkijat vertailivat leukaluun mitokondriaalista dna:ta nykyjääkarhujen ja –ruskeakarhujen mt-genomeihin ja rakensivat tulosten perusteella fylogeneettisen sukupuun.

Kävi ilmi, että fossiili osuu lähes suoraan sen haaran tyveen, jossa jääkarhu eriytyy yhteisestä kantamuodostaan ruskeakarhun kanssa.

Tutkijoiden mukaan lajiutuminen tapahtui hyvin nopeasti, ehkä vain 10 000 vuodessa. Viimeistään 110 000-vuotta sitten jääkarhut olivat jo oma lajinsa, yhdysvaltalais-norjalais-islantilainen tutkijaryhmä kiteyttää tuloksensa Pnasissa.