Maailman suurin neutriinoilmaisin on nimeltään IceCube, suomeksi Jääpala. Se toimii Etelänavalla. Kuva: Sven Lidstrom, IceCube/NSF.

Saalista seuraten voidaan löytää kosmisen säteilyn lähde.

Jäähän upotetut sensorit saattavat selvittää, mistä avaruuden läpi kiitävät suurienergiset hiukkaset ovat kotoisin.

Kosmisen säteilyn alkuperä on pysynyt pitkään arvoituksena. Kosminen säteily muodostuu hiukkasista, jotka ovat sähköisesti varatuneita ja väistelevät siis magneettikenttiä. Sen vuoksi niiden kulkua on vaikea seurata. Tutkijat ovat toivoneet avukseen avaruudesta sanansaattajaa, jonka matkaa mikään ei keskeyttäisi: hiukkasta, joka saapuisi kaukaa ja olisi jäljitettävissä takaisin syntysijoilleen.

Neutriinojen on uskottu sopivan tehtävään, mutta yhtään aurinkokunnan ulkopuolelta saapunutta neutriinoa ei ole löytynyt sitten vuoden 1987. Ei ennen kuin nyt.

Etelänavalla sijaitseva neutriinoilmaisin sai kesällä 2012 haaviinsa kaksi korkeaenergistä neutriinoa. Jääpalaksi  (IceCube) nimetty hiukkasilmaisin havainnoi jään alla valonvälkähdyksiä, jotka syntyvät neutriinon törmäyksestä. Tarkemmin etsiessään tutkijat löysivät ilmaisimen datasta vielä 26 muunkin neutronin jäljet. Yksi niistä oli suurienergisin koskaan tavattu neutriino. Kaikkien piirteet sopivat aurinkokunnan ulkopuolella syntyneiden hiukkasten tunnusmerkkeihin.

Nyt tutkijoilla siis on käsissään saalis, jonka jälkiä seuraten he voivat löytää kosmisen säteilyn lähteille.