Linnut ovat ihmisten tavoin yleensä pariuskollisia, mutta joidenkin lajien naaraat suosivat syrjähyppyjä. Ne pomppivat kukasta kukkaan taataakseen poikasilleen paremmat elämän eväät, väittää saksalais-norjalainen tutkijaryhmä Nature -lehdessä. Moniavioisuus on todennäköisesti keino välttää sisäsiittoisuuden haittoja.

Tutkijat seurasivat suomalaistenkin lintulautojen vakiovieraiden, sinitiaisten, pesimismenestystä metsäalueella lähellä Wieniä. Syrjähyppyjä harrastivat erityisesti nuorten koiraiden kanssa pesän perustaneet naaraat. Ne parittelivat hanakasti vanhempien koiraiden kanssa, minkä seurauksena poikasten todennäköisyys selvitä talvikaudesta koheni huomattavasti. Moniavioisten naaraiden poikasilla oli myös aikuistuttuaan parempi flaksi. Naaraspuoliset jälkeläiset pyöräyttivät muita enemmän munia ja koirailla oli puolestaan harvinaisen komea väritys, joka lisäsi niiden suosiota sulhaskandidaatteina. Tutkijat arvelevat, että emot testaavat ja tarkkailevat jatkuvasti partnerinsa kelpoisuutta. Jos kumppani alkaa jälkikäteen epäilyttää, ne varmistavat lisääntymistuloksen uuden partnerin kanssa.