Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kannattaa pysyä täysin täysjyvässä.
Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan kannattaa pysyä täysin täysjyvässä.

Osa täysjyvätuotteisiin liitetyistä terveyshyödyistä saattaa mennä sivu suun, jos samaan aikaan syö myös jalostettuja viljatuotteita.

Täysjyväviljojen terveysvaikutukset saattavat kumoutua, jos ruokavalio sisältää runsaasti myös ravitsemuksellisesti köyhempiä viljoja, havaitsivat vyötärölihavuutta tarkastelleet yhdysvaltalaistutkijat.

Tutkimuksessa päivittäin vähintään kolme annosta täysjyvätuotteita syövillä oli selvästi vähemmän viskeraalista rasvaa eli vatsaontelon sisään kertyvää haitallista rasvaa sekä niukemmin ihonalaista rasvaa kuin niillä, jotka söivät lähinnä jalostettuja viljoja. Kolme annosta kertyy esimerkiksi lautasellisesta puuroa ja kahdesta leipäviipaleesta.

Täysjyvätuotteisiin liitetty suotuisa vaikutus todettiin kuitenkin vain henkilöillä, joiden nauttimat viljatuotteet olivat melkein yksistään täysjyvää. Yhteys toisin sanoen katosi, jos henkilö lisäksi söi runsaasti tavallisia viljatuotteita, joista jyvän kuorikerrokset ja alkio ja niiden sisältämät ravintoaineet on karsittu jauhatuksessa.

Havaintonsa pohjalta tutkijat uskovat, että täysjyväviljojen terveyshyödyt haluavien ei kannata vain lisätä täysjyvää ravintoonsa, vaan jättää jalostetut viljat ja ottaa täysjyvätuotteet niiden tilalle. Tämä saattaa kuitenkin koskea vain vyötärölihavuutta. Pelkkä täysjyvätuotteiden lisääminen voi silti muun muassa laskea verenpainetta.

Yhdysvaltalaisten tulokset pohjaavat 2 800 miehen ja naisen aineistoon. Tiedot ruokavaliosta perustuivat osallistujien omiin arvioihin. Vyötärön rasvakoostumukset selvitettiin tietokonekuvauksella.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim ja American Journal of Clinical Nutrition.