Japanilaiset ovat hankkineet lev

Japanilaisilla on ruoansulatuselimistön bakteereissa geeni, jonka ansiosta he voivat käyttää levää ravinnoksi.

Japanilaisilla on suolistobakteereja, joilla on merilevän sulattamiseen tarvittavat geenit, uusi tutkimus paljastaa. Pohjoisamerikkalaisilta sellaista ei löytynyt.

Suolistobakteerien tuottamat entsyymit pystyvät pilkkomaan kasvien hiilihydraatteja. Nämä entsyymit eivät ole ihmisgeenien koodaamia.

Ranskalais-kanadalainen tutkijaryhmä kuvasi meressä elävän bakteerin tuottaman entsyymin, joka pilkkoo erityisesti tiettyjä punaleviä.

Ryhmä vertasi 13 japanilaisen ja 18 pohjoisamerikkalaisen koehenkilön suolistosta löytyvää geenikokoelmaa ja osoitti, että levää pilkkovia entsyymejä koodaava geeni löytyi japanilaisten suolistobakteereista, mutta ei pohjoisamerikkalaisten.

Levällä on ollut vuosisatoja tärkeä merkitys japanilaisessa ravitsemuskulttuurisssa. 700-luvun veroluettelot osoittavat, että levä kelpasi maksuvälineeksi.

Sushin ja yleensä meren elävien syönti on luultavasti ollut se reitti, jota myöten merilevän sulattamisen mahdollistava geeni on loikannut japanilaisten suoliston bakteeriflooraan.

Tutkimuksen julkaisi Nature.