Unohtuiko ajoaine kotiin! Ei hätää. Saat pidettyä avaruusaluksesi kurssin heittämällä jatkojohdon Maan magneettikenttään.

Satelliittien ratojen muuttaminen kuluttaa kallista kemiallista ajoainetta. Ajoaineeton rakettimoottori tekee kuitenkin jo tuloaan, sillä ns. ProSEDS-järjestelmä läpäisi marraskuussa Marshallin avaruuskeskuksessa Huntsvillessä tehdyt testit.

ProSEDSin 15 kilometriä pitkästä johdosta tulee Maan magneettikentässä sähkömoottori, joka hitaasti joko nostaa tai laskee satelliitin rataa. Satelliitista kelataan ulos kilometrien mittainen johto. Kun johto, joka on tuskin hammaslankaa paksumpi, liikkuu Maan magneettikentässä, siihen indusoituu sähkövirta, joka saa energiansa satelliitin liikkeestä. Paluuvirta kulkee ilmakehän ionien välityksellä, sillä niitä on jonkin verran vielä satojen kilometrien korkeudellakin. Liike-energiaansa sähkövirtaan menettänyt satelliitti vaipuu radallaan alemmaksi.

Mutta tehdäänpä sama päinvastoin. Kun johtoon työnnetään satelliitin aurinkopaneelien tuottamaa sähköä vastakkaiseen suuntaan kuin oli magneettikentän indusoima virta, tämä sähköenergia saadaan muuttumaan satelliitin liike-energiaksi. Näin päästään ylöspäin.

Ensimmäisen ProSEDSin on tarkoitus lentää avaruuteen jo kesän alussa. Seuraava askel on kehittää kansainväliseen avaruusasemaan ISS:ään jatkojohto, joka pitää sen halvalla radallaan. Aiemmista kokeista oli kolme vuotta sitten laaja artikkeli Scientific American -lehdessä.