E-vitamiinia on pidetty vähiten myrkyllisenä rasvaliukoisista vitamiineista ja siksi on arveltu, että terveet aikuiset voivat nauttia sitä huoletta suurinakin annoksina. Tuore katsaus tehtyihin vitamiinitutkimukseen kertoo jotain ihan muuta. Mega-annok...

E-vitamiinia on pidetty vähiten myrkyllisenä rasvaliukoisista vitamiineista ja siksi on arveltu, että terveet aikuiset voivat nauttia sitä huoletta suurinakin annoksina. Tuore katsaus tehtyihin vitamiinitutkimukseen kertoo jotain ihan muuta. Mega-annokset näyttävät lisäävän ennenaikaisen kuoleman vaaraa. Se on suurin määrillä, jotka ylittävät 400 kansainvälistä yksikköä (KY) vuorokaudessa, mutta riski kasvaa jo 150 yksikössä, todettiin Yhdysvaltain sydänyhdistyksen vuosikokouksessa New Orleansissa. Tiedot julkaisi myös Annals of Internal Medicine

Tutkimusjoukko kattoi lähes 140 000 ihmistä. Tarkkaa syytä isojen tokoferoliannosten haitallisuuteen ei tiedetä. Suurien määrien on havaittu mm. hidastavan veren hyytymistä. Esimerkiksi suomalaisessa Setti-syövänehkäisytutkimuksessa noin 6 vuoden e-vitamiinin anto lisäsi aivoverenvuotoja.

Suomalaiset saavat e-vitamiinia ruoastaan noin 13 KY:tä. Se on myös vuorokauden saaantisuositus Suomessa. Monivitamiinivalmisteissa on tokoferolia jopa kuusinkertainen määrä. Ns. vaihtoehtolääkintään kuuluvissa antioksidanttihoidoissa käytetään huomattavasti suurempia annoksia. Yhdysvalloissa 400:n tai 800:n KY:n kapselikuurit eivät harvinaisia.

E-vitamiini on tärkeä elimistön antioksidantti eli hapettumisen estäjä. Se on rasvaliukoinen, joten se voi varastoitua elimistöön. Vitamiinia muodostuu ainoastaan kasveissa, minkä takia rasvaa sisältävät kasvikunnan tuotteet ovat parhaita vitamiinin lähteitä. Kasviöljyissä, vehnänalkioissa, täysjyväviljassa, pähkinöissä ja manteleissa on paljon eetä.