Ultraviolettia ja vihreää yhdistävä kuva korostaa äskettäin syntyneitä tähtiä spiraaligalaksissa NGC 2770 runsaan sadan miljoonan valovuoden päässä Linnunradasta.

Maailman tehokkain optinen kaukoputki näkee kymmenen kertaa Hubbleakin tarkemmin.

Ensimmäiset maailman suurimmalla kaukoputkella otetut kuvat julkaistiin tällä viikolla. Arizonassa Yhdysvalloissa sijaitsevan LBT:n (Large Binocular Telescope) erikoisuus on, että se on kuin kiikari: siinä on kaksi läpimitaltaan runsaat kahdeksanmetristä kaukoputkea, joista nyt toinenkin otettiin käyttöön alkuvuodesta.

Erittäin tarkoissa kuvissa näkyy melko läheinen spiraaligalaksi vain 102 miljoonan valovuoden päästä meistä.

Kiikarimallin ansiosta LBT:n kyky kerätä valoa vastaa yhtä läpimitaltaan lähes kaksitoistametristä kaukoputkea. Vastaavaan tarkkuuteen pääseminen olisi taas edellyttänyt läpimitaltaan jopa lähes 23-metristä kaukoputkea. Saavutettu resoluutio on kymmenen kertaa parempi kuin Maata kiertävällä Hubblella, jonka optiikka on läpimitaltaan 2,4-metrinen.

Large Binocular Telescope Observatory