Galaksien yhteentörmäyksiä Hubble-teleskoopin kuvaamana. Kuva: Nasa

Isot eivät enää kasvata tähdistöään omin voimin.

Universumin jättiläisgalaksit ovat lakanneet tehtailemasta tähtiä ja kasvavat tätä nykyä kannibalisoimalla pienempiä galakseja. Tämän havaitsivat australialaiset astronomit yli 22 000 galaksia kattaneessa tutkimuksessaan.

Pienissä galakseissa kaasusta muodostuu yhä runsaasti uusia tähtiä, kun taas massiivisissa sukulaisissa niitä ei synny enää juuri lainkaan, raportoivat tutkijat Monthly Notices of the Royal Astronomical Society -lehdessä.

Jättigalaksien heikentynyt puhti valmistaa tähtiä johtuu suositun teorian mukaan sen kirkkaasta aktiivisesta ytimestä, joka käytännössä polttaa kaiken kaasun. Näin kaasu ei pääse jäähtymään ja tiivistymään tähdiksi.

Jäljelle jää kasvu pienempiä ahmimalla, mikä onnistuu jättien suuremman painovoiman ansiosta. Linnunradassakin näkyy jääneitä kaikista sen nielemistä kääpiögalakseista. Ajan oloon se kuitenkin joutuu itsekin syödyksi, kun vieläkin mahtavampi Andromeda ahmaisee sen. Siihen menee vielä viisi miljardia vuotta.

Painovoiman uskotaan kokoavan lopulta kaikki galaksit muutamiksi supergalakseiksi miljardien vuosien päästä.