Taiteilijan näkemys Titanoboa cerrejonensis -käärmeestä. Boakäärme vietti ilmeisesti suuren osan elämästään veden äärellä. Kuva: Jason Bourque, University of Florida.

Kuusikymmentä miljoonaa vuotta sitten elänyt kaikkien aikojen suurin käärme haastaa käsityksen siitä, kuinka lämmintä ilmastoa trooppinen sademetsä kestää.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet 60 miljoonaa vuotta vanhan eteläamerikkalaisen käärmeen fossiilin, joka saa nykyiset anakondat näyttämään pieniltä ja söpöiltä.

Löytäjät antoivat jättiläiskäärmeelle nimen Titanoboa cerrejonensis ja päättelivät sen painoksi ainakin 1 140 kilogrammaa ja pituudeksi vähintään 13 metriä kuonosta hännänpäähän. Tutkijat raportoivat fossiilista Naturessa.

Indianan yliopiston geologi David Pollyn mukaan fossiilin valtava koko herätti jatkokysymyksen siitä, kuinka lämmintä maapallolla täytyi olla käärmeen eläessä.

Paleontologit ovat pitkään tunteneet karkean yhteyden ajanjakson lämpötilan ja vaihtolämpöisten eläinten koon välillä. Mitä lämpimämpi, sitä suurempia isoimmat vaihtolämpöiset voivat olla.

Trooppiset sademetsät näyttivät olleen viisi astetta lämpimämpiä kuin mikä niiden yläraja on nyt.

"Nämä havainnot haastavat näkemyksen, jonka mukaan trooppinen kasvillisuus elää nyt lähellä ilmastollista optimiaan, ja sillä on merkittäviä seurauksia sen ymmärtämiselle, mitä vaikutuksia käynnissä olevalla globaalilla ilmastonmuutoksella on trooppisille kasveille, sanoi paleobotanisti Carols Jaramillo Smithsonian Topical Research Institutesta.