Tippukivet kasvavat kalkkikiviluolassa, jos sulaa vettä on saatavilla. (Kuva: Xmhaoyu, Wikimedia Commons, Creative Commons -lisensoitu)

Sulamisherkkyyden paljastivat tippukiviluolat.

Sulavasta ikiroudasta vapautuu ilmastoa lämmittäviä kasvihuonekaasuja runsaasti, kuten viime viikolla uutisoimme. Nyt kansainvälinen tutkijaryhmä raportoi Sciencessa, että jo 1,5 asteen lämmönnousu nykyisestä voi riittää sulattamaan ikiroutaa laajalti. Arvio perustuu tippukivien kasvuun Siperian luolissa puolen miljoonan viime vuoden aikana.

Lämpenemisen myötä ikiroutaa on parinkymmenen viime vuoden aikana paikoin sulanut, mutta routa reagoi tutkijoiden mukaan lämpenemiseen niin verkkaisesti, ettei tämän seuranta-ajan perusteella voi päätellä suurten routa-alueiden kohtaloa. Siksi geologi Anton Vaks Oxfordin yliopistosta Britanniasta selvitti venäläisine, mongolialaisine ja sveitsiläisine työtovereineen ikiroudan muinaista käyttäytymistä.

Siperian tippukiviluolista voi päätellä ikiroudan muinaisen laajuuden. Tippukiveä muodostuu, kun kalkkiviven läpi tihkuvasta vedestä kiteytyy kalkkia. Jos luola on ikiroudan alueella, tippukivet eivät kasva, koska kallio pysyy liian kylmänä. Tippukivien kasvutilanteesta jääkauden sisäisten lämpökausien aikana tutkijat päättelivät, että noin 1,5 astetta nykyistä korkeampi lämpötila on keikahduspiste, jonka jälkeen routa sulaa kylmimmilläkin alueillaan.

Tutkimuksen julkaisi Science-lehti, ja siitä kertoi myös Oxfordin yliopiston tiedote.