Kanadan Newfoundlandista löytyneen, varhaisella ediacarakaudella eläneen <i>Fractofusus andersonin</i> fossiili muistuttaa sulkaa.
Kuva: Bing Shen
Kanadan Newfoundlandista löytyneen, varhaisella ediacarakaudella eläneen Fractofusus andersonin fossiili muistuttaa sulkaa. Kuva: Bing Shen

Monisoluisten evoluutiossa oli nopean kehityksen pyrähdys noin 575 miljoonaa vuotta sitten.

Valtaosa nykyisistä eliölajien pääjaksoista syntyi nk. varhaisen kambrikauden räjähdyksessä 542-520 miljoonaa vuotta sitten. Monisoluisten eläinten evoluutio näyttää kuitenkin ottaneen rajun pyrähdyksen jo aiemminkin, paljastavat Virginian teknillisen yliopiston tutkijat.

Shuhai Xiaon johtama ryhmä analysoi merissä noin 575-542 miljoonaa vuotta sitten eläneiden Ediacara-eläinten fossiileja. Tutkijoiden hämmästykseksi monimuotoisuus lisääntyikin äkillisesti jo ediacarakauden alussa.

Ryhmä nimesi tapahtuman "Avalonin räjähdykseksi" vanhimpien fossiilien löytöalueen mukaan. Vaikka lajimäärä lisääntyi myös ediacarakauden keskivaiheilla, olivat myöhemmät tulokkaat vain muunnelmia varhaisemmista Avalonin läpimurroista.

Monisoluisen elämän alkuvaiheita on ollut vaikea hahmottaa, sillä pehmeärakenteisista eläimistä on säilynyt vain vähän fossiileja. Tuore tulos kuitenkin viittaa siihen, että eläinkunnan evoluution loikkia on ollut yhden sijasta vähintään kaksi. Tuolloin mullistus seurasi toista: suurin osa ediacaran lajeista kuoli sukupuuttoon ennen kambrin räjähdystä.

Tutkimus julkaistaan tänään Sciencessa.