Kuva: Wikimedia Commons

Asukkaat jakavat pöpöt, mutta nenässä kulkee omin lajisto.

Joka kodissa on oma ainutlaatuinen bakteeristonsa, joka on etupäässä sen asukkaiden luomus. Bakteeristo myös muuttaa perheen mukana uuteen asuntoon. Näin paljastaa seitsemän eri perheen ja heidän kotiympäristönsä mikrobiologiaa selvittänyt tutkimus, jonka julkaisi Science.

Perheisiin kuului yhteensä 18 ihmistä, kolme koiraa ja yksi kissa. Kuuden viikon ajan osallistujat keräsivät tupoilla näytteitä käsistään, jaloistaan ja nenästään joka päivä. Myös kodin ovenkahvoista, katkaisimista, lattioilta ja pöytäpinnoilta kerättiin näytteitä. Sitten näytteiden bakteereista tehtiin dna-analyysit niiden lajikirjon selvittämiseksi.

Kuusi perheistä vaihtoi kotia tutkimuksen aikana. Osoittautui, että uusi koti muuttuu mikrobiologisesti aikaisemman kaltaiseksi alle päivässä. Jos taas joku henkilö poistui kotoa muutamaksi päiväksi, hänen vaikutuksensa asunnon bakteerikirjoon katosi nopeasti.

Perheiden sisällä käsissä havaittiin olevan eniten samoja bakteerilajeja. Sen sijaan nenän mikrobiologisen sisällön suhteen perheenjäsenet olivat yksilöllisimpiä.

Kotieläimet kantoivat myös kortensa kekoon: ne toivat sisään enemmän kasvien ja maaperän bakteereja.

Tutkijat löysivät myös yhden taudinaiheuttajan, enterokokin, ja saattoivat jäljittää sen mahdollisen kulun kodin sisällä. Ensin se näet ilmaantui yhden perheenjäsenen käteen, sitten se päätyi keittiönpöydälle ja sieltä lopulta toisen perheenjäsenen hyppysiin.

Perheiden ja kodin bakteeriston tutkimukset voivat tutkijoiden mukaan auttaa bakteerien terveysvaikutusten selvittämisessä.