Kuvittajan näkemys siitä, miten mustan aukon vetovoima kiskoo punaista tähteä. Kuva: <span class="photographer">Lauren Fanfer</span>
Kuvittajan näkemys siitä, miten mustan aukon vetovoima kiskoo punaista tähteä. Kuva: Lauren Fanfer

Todennäköisin selitys on tutkijoiden mukaan erikoinen, pieni musta aukko.

Tutkijat ovat löytäneet poikkeuksellisen pienen mustan aukon verrattain läheltä maata.

Avaruudessa kaikki on toki suhteellista: musta aukko on kolmen Auringon massainen ja sijaitsee 1 500 valovuoden päässä meistä.

Silti kohde on mustaksi aukoksi pieni, ja se on tällä hetkellä meitä lähin tunnettu musta aukko. Näin pieniä mustia aukkoja on hyvin vaikea löytää, eikä niitä tunneta montaakaan.

Tämä erittäin tiiviiksi puristunut pimeyden ydin sijaitsee Yksisarvisen tähdistössä. Tähdistö löytyy yötaivaalta suurpiirteisesti katsottuna kirkkaan Orionin vyön ja Siriuksen kupeesta. Musta aukko lymyää siellä punaisen jättiläistähti V723 Monocerotiksen kupeessa.

Kansainvälinen tutkijaryhmä pääsi jyvälle erikoisesta kohteesta, kun he perkasivat kahden teleskoopin ja Nasan TESS-satelliitin tuottamaa havaintoaineistoa.

Punaisen jättiläistähden valossa havaittiin outoja, säännöllisiä poikkeamia, jotka viittasivat siihen, että jokin massiivinen ja hyvin tiivis kohde vetää tähteä puoleensa.

Tutkijoiden laskelmien mukaan kyseessä olisi musta aukko. Se vääristää punaisen jättiläisen muotoa ja kiskaisee tähden kupeeseen eräänlaisen jenkkakahvan, hieman samalla tavalla kuin Kuun aiheuttama vuorovesi-ilmiö keikuttaa maapallon meriä, mutta paljon suuremmassa mittakaavassa.

Ihmiselämän näkökulmasta runoillen kyseessä on kaksi vanhaa kumppanusta, joista toinen on jo kuollut ja toinenkin vaeltaa elämänsä iltahämärissä.

Kaksi suurta tähteä siis on kiertänyt toisiaan miljardeja vuosia, kunnes toinen niistä on luhistunut mustaksi aukoksi ja toinen paisunut punaiseksi jättiläiseksi. Painovoima kieputtaa niitä yhä loputtomassa tanssissa.

Pimeä kumppani on valtavan raskas ja tiivis, onhan siihen puristunut kolmen Auringon massa. Silti se on mustaksi aukoksi pieni, yksi pienimmistä, joita tunnetaan.

Tällaisten mustien aukkojen havaitseminen on äärimmäisen vaikeaa työtä, johon liittyy paljon epävarmuutta. Jos musta aukko ei ime itseensä ainetta eli ei siis säteile, pitää sen olemassaoloa päätellä sitä kiertävän tähden valosta, kuten tässäkin tapauksessa.

Nytkään ei voida vielä varmuudella sanoa, että tuoreessa tutkimuksessa kyse on todella mustasta aukosta.

Jokin kohde silti näyttää vääristävän punaista jättiläistä muodoltaan soikeaksi, ikään kuin amerikkalaiseksi jalkapalloksi, vertaa astrofyysikko Todd Thompson tutkimustiedotteessa.

”Yksinkertaisin selitys on, että siellä on musta aukko, ja tässä tapauksessa yksinkertaisin selitys on todennäköisesti oikea”, Thompson sanoo.

Tutkimuksen julkaisi Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, ja sen voi lukea Arxiv-verkkopalvelusta.

b_e_y_o_n_d

Voi herrane aika sentää.

Tiede- julkaisu on hyvä, kuten oli tämäkin artikkeli. Useimmat alkavat tukehtua kahviinsa vasta kun kommenttiosioon eksyvät.

Under the sky, under the heavens, there is but one family. It just so happens that people are different.
-Bruce Lee

Jukka Savorinen

On hyvä ymmärtää valolla on erittäin paljon massaa, mutta lähes kaikki avaruudessa laajenevan valon massasta on näissä pimeissä aalloissa.

Ja juuri tämän takia rekisteröitävissä oleville fotoneille on erittäin vaikeaa mitata massaa.

Myös elektronit syntyvät näistä tihentymistä joista valon meille pimeät aallot koostuvat.

Eli tästä laajenevasta pimeästä työntävästä voimasta jota laajenevat atomien ytimet keskenään kierrättävät.

Eivät ainetta tutkivat fyysikot saa atomin ytimen ympäriltä irtoamaan jo olemassa olevaa elektronia, vaikka niin fyysikko luulee kun lähettää ytimiä kohti sopivan energian omaavaa valoa.

Eli fyysikot eivät ole oivaltaneet että he itse saavat syntymään uusia elektroneja siitä pimeästä laajenevasta työntävästä voimasta jota työntyy ulos laajenevista atomien ytimistä.

Heidän lähettämät fotonit kohtaavat tätä laajenevaa pimeää työntävää voimaa sopivalla etäisyydellä laajenevasta atomin ytimestä ja vuorovaikutuksen seurauksena pimeän työntävän voiman tihentymien laajeneminen kiihtyy räjähdyksenomaiseksi ja näin ziljoonista erillisistä tihentymistä yhdistyy uusi isompi kokonaisuus, uusi rekisteröitävissä oleva elektroni.

Ok. Tältä pohjalta kun lähdetään hahmottamaan maailmankaikkeutta pienestä mittakaavasta lähtien, saamme rakennettua myös ison mittakaavan mallin maailmankaikkeudesta siten että saadaan mahdollisuus kehittää toimiva fysiikan kaiken teoria.

Jukka Savorinen