Illinoisin yliopiston tutkijat ovat hankkineet ensimmäiset käytännön todisteet siitä, että säännöllinen kestävyysliikunta hidastaa aivojen surkastumista. Suojavaikutukseen riittää 20 minuuttia päivässä.
Aivot liukuvat hitaasti alamäkeen jo kolmekymp...

Illinoisin yliopiston tutkijat ovat hankkineet ensimmäiset käytännön todisteet siitä, että säännöllinen kestävyysliikunta hidastaa aivojen surkastumista. Suojavaikutukseen riittää 20 minuuttia päivässä.

Aivot liukuvat hitaasti alamäkeen jo kolmekymppisenä. Kutistuminen heijastuu henkiseen suorituskykyyn. Jo kauan on tiedetty, että hyväkuntoiset aikuiset pärjäävät muita paremmin psykologisissa testeissä. Eläinkokeissa on puolestaan havaittu, että liikunta parantaa oppimista ja muistia.

Arthur F. Kramer kollegoineen otti magneettikuvat 55 aikuisen aivoista. Joukko koostui 55-79-vuotiaista. Säännöllisesti kävelyä, lenkkeilyä, pyöräilyä tai uintia harrastaneiden aivot olivat pystyneet parhaiten vastustamaan iän mukanaan tuomaa rappeutumista. Heillä oli aivokuorellaan muita enemmän harmaata ja valkeaa ainetta. Harmaa aine koostuu pääosin hermosoluista, valkea aine niistä lähtevistä sekä aivokuoren eri osien välisistä haarakkeista, aksonikimpuista.

Kramerin mukaan osa suojavaikutuksesta selittynee keskushermoston parantuneella verenkierrolla. Eläinkokeet antavat myös viitteitä siitä, että liikunta myös tuottaa hermosoluja ylläpitäviä ja lisääviä kasvutekijöitä.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Gerontology.





Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla