Tarvitset vain 30 minuuttia.

Tanskalaisen tutkimuksen mukaan juoksuharrastajat voivat parantaa kuntoaan ja terveyttään enemmän, jos he harjoittelevat ajallisesti vähemmän. Kunhan tekevät sen oikein.

Tutkijat väittävät Journal of Applied of Physiology –lehdessä julkaistussa artikkelissaan, että uusi niin sanottu 10-20-30 –treenimetodi parantaa suoritusta, vaikka treenaamiseen käytetty aika vähenee puolella.

10-20-30 -treeni koostu yhden kilometrin mittaisesta lämmittelyhölkkäilystä, jonka jälkeen juostaan 3-4 kertaa intervallimaisesti 5 minuutin ajan.

Viisi minuuttia on jaettu yhden minuutin pätkiksi: ensin juostaan 30 sekuntia hiljaa, sitten 20 sekuntia reipasta vauhtia ja loput 10 sekuntia niin lujaa kuin pystyy. Näiden viiden minuutin rutistusten välillä levätään kaksi minuuttia.

Seitsenviikkoiseen tutkimukseen osallistuneet juoksijat paransivat aikaansa 1500 metrillä keskimäärin 23 sekuntia ja viidellä kilometrillä melkein minuutin. Lisäksi juoksijoiden verenpaine ja kolesterolitasot alenivat merkittävästi.

Tutkijoiden mukaan treenitapa sopii kaikenkuntoisille.

Kööpenhaminan yliopiston nettisivuilta löytyy aiheesta video.