Kuva: NIH

Kolme kerta-annosta alkoholia lisää sikiön alkoholiongelmia nuorena.

Äidin nauttima alkoholi vaikuttaa paitsi sikiön kehitykseen, myös lapsen omaan alkoholin käyttöön aikuisena, osoittaa australialainen pitkäaikaistutkimus. Eikä määrän tarvitse edes olla kovin suuri.

Asia ilmeni, kun Rosa Alati Queenslandin yliopistosta analysoi kollegoineen aineistoa, johon oli haastateltu äitejä näiden ensimmäisellä neuvolakerralla 1981-84. Heiltä muun muassa kysyttiin, kuinka usein ja kuinka paljon he nauttivat kerrallaan alkoholia. Tiedot päivitettiin synnytyksessä, lapsen ollessa puolivuotiaita, 5-, 14- ja 21-vuotiaita.

Aineistoon kuuluneiden 2555 lapsen alkoholiongelmat kartoitettiin heidän ehdittyään 21-vuotiaiksi, ja joka neljäs diagnosoitiin alkoholihäiriöiseksi.

Paljastui, että ne, joiden äidit olivat juoneet yli kolme lasia kerralla varhaisraskauden aikana, kärsivät yli kaksi kertaa muita todennäköisemmin alkoholiongelmasta jo alle 18-vuotiaana.

Myös alkoholinkäyttö myöhemmän raskauden aikana lisäsi riskiä. Yhteydet pysyivät vahvoina, vaikka tutkijat ottivat huomioon myös muita mahdollisia alkoholinkäyttöön vaikuttavia biologisia ja ympäristötekijöitä.

"Geenitekijöiden ja sikiöaikaisen alkoholillealtistumisen vuorovaikutus saattaa vaikuttaa hermojärjestelmän toimintaan siten, että se altistaa alkoholi-ongelmille", tutkijat kiteyttävät Archives of Genetic Psychiatry –julkaisussa.