Jupiterin suuri punainen pilkku muuttaa muotoaan. Kuva Amy Simon et al. & the Hubble Heritage Team/AURA/ STScI/ NASA)

Molemmat läikät ovat myrskykeskuksia, mutta niiden punaväri on arvoitus.

Jupiterissa riehuu aurinkokunnan hurjin pyörremyrsky, joka on näkynyt sen pinnalla kuin jättiläismäinen punainen silmä jo 350 vuoden ajan. Nyt tähtitieteen harrastaja nappasi Jupiterista kuvan, jossa on lisäksi pienempi punainen läikkä.

Uusi punainen silmä tunnetaan nimellä Ovaali BA. Se muodostui vuonna 2000, kun kolme erillistä valkeaa myrskykeskusta yhtyivät toisiinsa. Vielä marraskuussa 2005 se oli valkoinen. Joulukuussa sen huomattiin muuttuvan ruskeaksi, ja nyt filippiiniläinen tähtitieteen harrastaja Cristopher Go ikuisti sen valokuvaan, jossa se on yhtä punainen kuin Suuri punainen pilkku.

Kummankaan pilkun punaisuuden syytä ei tunneta. Osa tutkijoista ajattelee, että myrskypyörre nostaa ainetta Jupiterin pilviverhon alta ja Auringon säteily muuttaa sen värin kemiallisesti punaiseksi. Jos tämä pitää paikkansa, punainen väri voi merkitä myrskyn voimistumista. Nyt tutkijat tarkkailevat pysyykö ovaali AB punaisena vai ei. Uutisen kertoo Nasa.