Kuva: Corbis RF

Voivatko hikivarpaat tuoksua kedon kukilta? Kyllä, jos lemulle annetaan miellyttävä nimi.

Brittiläis-sveitsiläinen tutkijaryhmä osoittaa Neuron –lehdessä, että aivot voidaan helposti huijata uskomaan, että jokin tuoksu onkin miellyttävä. Riittää, että hajuaistimukseen liitetään positiiviseksi koettu sanallinen kuvaus.

Koehenkilöt saivat haistella kahta cheddar-juustotuoksua. Ensimmäisen etiketissä luki cheddar, toista kutsuttiin kehon tuoksuksi. Juusto rankattiin miellyttävämmäksi, vaikka molemmissa purkeissa oli samaa tavaraa.

Haistelun aikana koehenkilöiden aivoja seurattiin toiminnallisella magneettikuvauksella (fMRI), joka mittaa verenkiertoa eri aivoalueilla. Kävi ilmi, että juuston tuoksu aktivoi aivojen hajukäämin. Kun purkkiin pantiin pelkkää ilma, joka kuitenkin markkinoitiin juuston tuoksuna, käämi aktivoitui uudestaan, joskin vaimeammin. Kehon tuoksuun hajukäämi ei reagoinut lainkaan.

Tutkijoiden mukaan sanat joko saavat ihmisen kuvittelemaan tiettyä tuoksua tai sitten sanat vaikuttavat suoraan aivojen hajuaistimukseen. Jokatapauksessa koe osoittaa, että ennakko-odotukset valmistelevat aivoja vastaanottamaan hajun.