Kaalikasvien rikkiyhdisteissä on ytyä.

Sama aine on lupaava syövän estäjä.

Kaalikasvien syömisen on osoitettu saattavan alentaa syöpäriskiä, ja vaikuttavina aineina tutkijoita kiinnostavat erityisesti kaalien rikkiyhdisteet: samat, jotka aiheuttavat makuun karvautta ja keitettäessä rikin hajua. Yksi syövän estäjistä on di-indolyylimetaani, jota kaalikasvien rikkiyhdisteistä muodostuu, kun mahahapot pilkkovat niitä.

Nyt havaittiin, että di-indolyylimetaani suojaa lisäksi säteilysairaudelta. Di-indolyylimetaania voisi käyttää lääkkeenä säteilyonnettomuuden jälkeen, ja sillä voisi varjella terveitä soluja syövän sädehoidon aikana, ehdottavat yhdysvaltalaiset ja kiinalaiset tutkijat artikkelissaan Pnas-lehdessä.

Saijun Fan Washingtonin Georgetownin yliopistosta työtovereineen altisti rottia ja hiiriä tappavalle säteilyannokselle ja antoi sitten osalle niistä di-indolyylimetaania toistuvina pistoksina. Hoitamattomat kuolivat kaikki, mutta pistoksia saaneista 60 prosenttia jäi henkiin. Jyrsijöille aine oli yksinkertaisinta antaa pistoksina, mutta ihmisille sen voisi antaa yhtä hyvin suun kautta, tutkijat huomauttavat.

Di-indolyylimetaani suojasi säteilytetyissä eläimissä sekä ruoansulatuskanavan soluja että verisoluja: juuri niitä kohteita, joiden vaurioista säteilysairauden tappavuus yleensä johtuu. Soluviljelmäkokeiden perusteella aine vaikuttaa solujen säätelyyn niin, että dna-vaurioiden korjaus tehostuu ja ohjelmoitunut solukuolema eli apoptoosi estyy.

Di-indolyylimetaani ei kuitenkaan suojannut säteilyltä hiiriin istutettua ihmisen rintasyöpäkudosta. Siksi tutkijat arvelevat, että ainetta voisi käyttää myös sädehoidon aikana elimistön normaalien solujen suojelemiseen vähentämättä sädehoidon tehoa.

Havainnot lisäävät di-indolyylimetaanin lupaavuutta lääkkeenä entisestään. Tätä nykyä ainetta kokeillaan muun muassa papilloomaviruksen estäjänä, eturauhassyövän hoitajana ja syöpälääke Taxolin tehon lisääjänä.