Kuva: NASA, ESA, and C. Conselice and S. Penny (University of Nottingham)
Nämä Hubblen kuvaamat kääpiögalaksit ovat selvinneet ehjinä Perseuksen levottomassa sydämessä. Kuva: NASA, ESA, and C. Conselice and S. Penny (University of Nottingham)

Hubble löysi lisää todisteita siitä, että galakseja ympäröi pimeän aineen halo.

Hubble-avaruusteleskooppi löysi Perseuksen tähdistöstä ison rykelmän pikkugalakseja, jotka ovat törmäysten ja vetovoimien runtelemiin naapureihinsa verrattuna hämmästyttävän hyvin säilyneitä.

Tutkijoiden mukaan näitä elliptisiä kääpiögalakseja suojaa pimeän aineen muodostama "turvatyyny", jonka ansiosta ne ovat pysyneet kasassa vuosimiljardeja kestäneessä galaksien törmäilyautokilpailussa.

"Yllätyimme, että niin moni Abell 426 -galaksijoukon ruuhkaisessa ytimessä sijaitseva kääpiögalaksi on ihan ehjä", sanoo tähtitieteilijä Christopher Conselice Nottinghamin yliopistosta. "Ne ovat ikivanhoja, joten niillä pitää olla superpaljon pimeää ainetta suojanaan", Conselice lisää.

On esitetty, että kääpiögalakseilla olisi ylipäätään enemmän pimeää ainetta kuin spiraaligalakseilla.

"Se, että spiraaligalaksit romuttuvat ja kääpiöt eivät, viittaa näin olevan, mutta tulostemme perusteella emme voi tietää varmuudella", Concelice painottaa Hubblen uutissivulla.