Maapalloa vuonna 1937 melkein hipaissut asteroidi Hermes katosi aikoinaan näkyvistä pian ohituksen jälkeen, eikä siitä sen koommin saatu havaintoja. Koska Hermestä ehdittiin tarkkailla vain muutamana yönä, sen rataa ei kyetty laskemaan kovinkaan tarkas...

Maapalloa vuonna 1937 melkein hipaissut asteroidi Hermes katosi aikoinaan näkyvistä pian ohituksen jälkeen, eikä siitä sen koommin saatu havaintoja. Koska Hermestä ehdittiin tarkkailla vain muutamana yönä, sen rataa ei kyetty laskemaan kovinkaan tarkasti.

Nyt Hermes on löytynyt uudelleen, New Scientist ja Sky and Telescope kertovat verkkosivuillaan. Lowellin observatorion tutkija Brian Skiff huomasi keskiviikon vastaisena yönä Arizonassa otetuissa tähtikuvissa oudon täplän. Kun tieto siitä levisi, Kaliforniassa tähtitieteilijä Jim Young ehti ennen aamun valkenemista ottaa kuvan samasta täplästä. Näin Skiffin havainto varmistui jo samana yönä.

Tämän jälkeen täplä löytyi myös jo aiemmin otetuista kuvista. Varhaisin havainto oli elokuun lopulta. Maineikas planeettatutkija Brian Marsden laski näiden tietojen perusteella, että kyse on melko varmasti 66 vuotta sitten kadonneesta Hermes-asteroidista.

Hermes on läpimitaltaan 1-2 kilometriä ja se ohitti Maan lokakuussa 1937 vain noin 800 000 kilometrin päästä eli kaksi kertaa niin kaukaa kuin Kuu kiertää Maata. Tällä kertaa se on lähimmillään Maata marraskuun alussa, mutta silloin etäisyyttä on sentään seitsemän miljoonaa kilometriä. Sitä ei nähdä paljain silmin eikä edes kiikarilla.

Antiikin taruissa Hermes oli jumalten sanansaattaja, jolle siivekkäät sandaalit antoivat vinhan vauhdin. Siksi oli luontevaa antaa tämä nimi asteroidille, joka hujahti hetkessä maapallon ohi.